tirsdag 18. januar 2011

Vær?

Nå kjenner ikke jeg mange Malayer ennå, men jeg er ganske sikker på at været ikke er like stort samtaleemne mellom dem eller i media som det er hjemme. Det er ikke mye å snakke om når det er så lite variasjon som det er. Regntiden kommer når den pleier to ganger i året og resten av året er det sol eller lett skydekke. Og gradestokk har jeg ikke sett et eneste sted - det er da heller ikke nødvendig når det er 30 grader +/- 2 hele året uansett om det er sol eller regn. Og hvordan blir man påvirket av klimaet der man bor? Det første jeg merker er at jeg ikke lenger ser ut av vinduet for å sjekke været når jeg står opp og at jeg ikke trenger å sjekke gradestokken for å finne ut hvor mye klær jeg skal ha på meg. Det andre er at jeg har måttet venne meg til ikke å tro at jeg sole meg hver gang det er sol, slik jeg har hatt tendens til hjemme. Da hadde jeg ikke fått gjort annet, og huden hadde vel fått samme struktur som en rosin etterhvert:-). Man er faktisk mindre ute her enn hjemme så rart det enn høres ut - og det er fordi det er for varmt til bare å være ute. Jeg går en del rundt både for å bli kjent og for å være ute, men det er det ikke mange andre som gjør. Det er uvant at det blir mørkt så tidlig som 19.30 på kvelden - dagen blir på en måte kortere enn vi er vant til om sommeren. Men det er jo forutsigbart da - solen går opp og ned nøyaktig samme tid og sted hver dag hele året. Den høye fuktigheten som er her plager meg overraskende nok ikke, det er klart man blir svett og klam når man beveger seg men med riktige klær er det ikke så ille. Klær av lin eller bomull er det eneste gangbare etter min mening, og jakter nå på mer linklær, eller linstoff som jeg kan sy av. Jeg har funnet en stoffbutikk, men der var det mest stoff av kunstig materiale eller silke, men i Little India bør det være mulig å finne noe. Jeg har ikke hatt på meg langermede klær en eneste gang etter vi kom hit, ikke om kvelden heller. Eneste sted det er litt kaldt er i bilen og inne på kontorer o.lign
Største fordelen med den høye fuktigheten er at håret ikke blir hverken elektrisk eller flatt. Jeg liker at håret mit krøller seg litt og det gjør det definitivt etter en tur ute her:-). Åro pleier å bruke rettetang for å få langt slett hår, men tror hun har gitt opp - det bølger seg etter en kort stund likevel.
Varmen gjør også at man ikke har lyst på samme type mat som hjemme. Jeg har overhode ikke lyst på brunost, kjøttkaker i brun saus, kokte poteter eller grøt og overraskende nok heller ikke sjokolade. Jippi! Med frukt, grønnsaker, kylling og ris i tillegg til masse vann klarer man seg bra:-)

Leligheten vi bor i har store panoramavinduer på to sider og solen skinner inn her hele dagen, men siden solen er så høy på himmelen når den ikke langt inn i rommene. Aircondition er viktig, og det er det stort sett i alle rom bortsett fra kjøkkenet (!) og badene, men den er også kilden til uoverenstemmelser i heimen. Hvor mye skal den stå på, hvor kaldt skal vi ha det, skal den stå på når vi sover, når vi er ute osv osv. Jeg slår den på og Roar slår den av - og så har vi det gående:-). Hjemme var det jeg som slo på varmen og han som slo av. Jeg tror han er vekselvarm - er det ikke det man er når man tilpasser seg alle temperaturer og omgivelser?

Solskjerming på vinduene er gull verdt.


Vifte i taket er et kompromiss når man ikke blir enig om aircondition på eller av

Svømmebassenget er det beste stedet å være ute


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar