lørdag 29. januar 2011

Lykke i hverdagen.

Gud hjælpe meg så heldig jeg er som får være her! Og det er ikke på ferie som i seg selv hadde vært fantastisk nok. Av alle land som ansatte i Western Geco blir sendt til er Malaysia et av de mest attraktive og ønskede stedene, og mye bedre enn både USA, England, Frankrike, Japan eller for ikke snakke om Sibir. Selv om det  tidligere har vært nevnt at det kanskje muligens ville kunne komme til å bli et utenlandsopphold har jeg aldri virkelig trodd det skulle bli realitet. Og nå er vi her, på femte uken, og trives mer og mer med både klima, leilighet, mat, venner og aktiviteter. Savner ikke verken snøen eller kulda - det er utrolig deilig ikke å fryse.
Jeg koser meg med å ha god tid til trening, lesing, svømming, turgåing, til å handle og lage mat, være sammen med Åro og til å være med på aktiviter. Det er noe helt annet enn jeg er vant til, noe helt annet enn å jobbe, og jeg elsker det! Plutselig er jeg mammaen som har mat klar til Åro når hun kommer hjem fra skolen, gjerne nybakt brød, med tid til å hjelpe med lekser og annet og som til og med var hjemme med henne da hun var syk noen dager. Det er mulig jeg overkompenserer for alle årene jeg ikke har kunnet gjøre det, for jeg får noen blikk; mamma da, jeg kan være alene altså! Men jeg blir litt lykkelig av det.
Jeg skal spørre meg selv om jeg liker alt like godt etter 5 måneder som jeg gjør nå etter 5 uker - svaret er på ingen måte opplagt.
I dag var jeg ute på min første kjøretur på venstre side av veien og ble påmint hvordan det er å være fersk sjåfør. Jeg er egentlig en rimelig god sjåfør vil jeg si, aldri vært ute for ulykker, kjører fort og stødig i Oslo såvel som i USA, men å sitte som sjåfør på høyre siden av bilen gjør meg til en fersking. Etter å ha kjørt bil i snart 29 år vet jeg uten å tenke over det nøyaktig hvor bred bilen er og hvor mye det er å gå på til høyre for oss - den automatikken er nå nullstilt. På venstre side er vi vant til bare å ha bildøra mellom oss og resten av verden, nå er det plutselig en hel bilbredde der! Av gammel vane satt jeg meg inn på venstre side av bilen etter å ha låst opp dørene - tror vaktene våre lurte litt, de har ikke sett meg kjøre før og ble nok litt engstelige da jeg satt meg inn på feil side. Jeg kikket også automatisk opp i speilet ved å ha hodet litt mot høyre, feil, speilet er på venstre side. Men det gikk tross alt greit og jeg skal nok venne meg til det. Buss er bra, men bil er utrolig praktisk da:-). Nevnte jeg at bensinen bare koster 3 kroner literen?

Det bygger seg opp mot kinesisk nyttår som starter feiringen onsdag 2. februar. Siste nytt fra lokal media nå er at det er red undies som er det store i år - altså rødt undertøy. Rødt bringer lykke for kinesere, all pynten rundt nyttår er rødt eller gull, og undertøyet kan tydeligvis også bringe lykke:-). Sikkert på mange måter.


Red undies bringer lykke til nyttår


Rød lykter henger overalt - og bringer lykke


Lykken er en brødbakemaskin som lager mye bedre brød enn butikken har

For noen (meg) er lykke en tur på stranda


Lykken kan definitivt være å se en en Liverpool-kamp selv om den foreløpig må sees på PC med kabel plugget i.


Og lykken kan være utsikten fra skrivebordet:-)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar