tirsdag 4. januar 2011

... og der startet hverdagen.

Kl. 06.30 i dag startet hverdagslivet i Malaysia for oss. Roar har et godt stykke vei å kjøre til jobben på fastlandet, siden vi valgte å bosette oss nærmere den internasjonale skolen, og kjører hjemmenfra kl. syv. Åro Marie sin skolebuss henter henne og en annen i naboblokka kl. 07.40 - og etter det er dagen min og skal fylles med noe fornuftig, noe kjedelig, noe lystbetont og ikke minst noe nytt:-). I dag har jeg, etter en hyggelig frokost sammen, fulgt min skoleuniform-kledde 14-åring til skolebussen rett nede i gaten, men jeg måtte ikke følge henne helt fram, bare nesten. 14-åringer blir jo bare ikke fulgt - selv om alt er nytt i et land langt hjemmenfra. Jeg måtte snu da vi så en gutt med samme skoleuniform som henne, da visste vi at hun var på rett sted og at bussen ville komme. Som om vi ikke vi skilte oss nok ut på morgenkvisten, to lyse ferskinger altfor tidlig ute til skolebussen, måtte jeg ta bilder også! Jeg stod litt oppe i gata bak en busk og tok bilder av Åro og av bussen - hvor flaut er ikke det! I morgen går hun garantert alene:-).
Nå skal jeg først trene i treningsrommet i bygget her - nesten som mitt eget private Elixia uten treneren -svømme i bassenget, støvsuge, få besøk av en som skal ta knekken på maurene vi har oppdaget på kjøkkenet - og så skal jeg ut på dagens utfordring: finne på hva jeg skal lage til middag og finne et sted jeg kan handle ingrediensene - uten bil. Da blir det ut å gå med joggesko og sekk - så er jeg sikker på å skille meg ut igjen:-).

Skolen Åro går på heter The international School of Penang - Uplands. Kalles bare Uplands. Det er en privatskole som har eksistert i 55 år, men som nå holder til i et helt nytt fint bygg i Batu Ferringih med fotballbane og svømmebasseng. Hjemme gikk hun i 9. klasse men her går hun nå i 10. Skolen har elever fra over 30 nasjonaliteter og lærere som i stor grad er britiske eller snakker som om de er - alt foregår på engelsk. Skoledagen begynner kl. 8 og slutter 15.30 hver dag bare avbrutt av en kort pause og en times lunsj - det er ikke friminutt mellom hver time. Lunsjen er noe helt annet enn hjemme, de kan hver dag ved å levere inn en lunsj-kupong velge mellom en varmrett enten med vestlig eller asiatisk mat. Elevene i samme klasse har ikke så mange fag felles - det er en god del valgfag. Åro har valgt musikk (jippi - 4 timer i uka!), grafisk design, geografi, historie og spansk (som hun hadde i Norge). Visual art som var et ønske var allerede fullt denne terminen. Det er ikke lov å gå med sekker og vesker rundt i løpet av skoledagen - de må legges i skapet og bøkene må bæres rundt. Litt som man ser i amerikanske high-school-filmer:-). Skolen har selvsagt en skoleuniform som alle andre skoler her, og det er uvant for en norsk tenåring som legger mye tid i påkledning og sminke. Jeg har imidlertid stor sans for det. Uniformen til Uplands er beige skjørt/shorts og fargerik batikkskjorte, hvite sokker og sorte sko. Batikk er visstnok veldig typisk for Penang og det finnes en batikkfabrikk på øya her. Skjorten er en unisex-modell, luftig og stor, og jeg har fått beskjed om at den skal sys inn i siden og feminiseres:-). Tror ikke det er lov, men vi får bli litt varme i trøya før vi strekker reglene. Men jeg tror hun i denne varmen som er her skal være glad de ikke har skjorte-og-slips-uniformer. Det er ikke lov med sminke eller smykker (og der sparte vi plutselig 20 min på morgenen) og heller ikke farget hår. Antrekk til gymtimene er også uniformerte, shorts i 3 ulike farger etter hvilket "hus" de tilhører og hvit T-skjorte med logo på. Når de skal svømme er det egne badedrakter for jentene og Speedo for guttene - også med skolelogo.
Er spent på nivået i undervisningen og hvor langt de er kommet i de forskjellige fagene i forhold til hjemme. Skolen legger stor vekt på matte og realfag og det er vel kanskje der nivåforskjellen er størst. Har fått beskjed om å kjøpe Casio scientific calculator, og det bruker de ikke hjemme i 9. klasse! Kanskje leksehjelperne her i huset får kjørt seg også:-)

Dagens og gårsdagens nye ord:
Ya = ja
Tidak = nei




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar