tirsdag 25. januar 2011

Hill trekking

Jeg har gått foturer i Jotunheimen, Rondane, Hardangervidda og Trollheimen - og nå har jeg også gått i jungelen:-). Trenger vel ikke si at det er noe ganske annet.
Tyske Inger som har bodd her i 15 år er primus motor for trekking-gruppa i IWA - International Women Association - og stiller opp som veiviser og motivator hver mandag morgen kl. 08.30. I går var det omtrent 12 damer som møtte opp og moren til Hannah og jeg var de eneste nye - mange er faste og har vært med lenge. De fleste av de som er med er tyske eller nederlandske og de har noe de kaller Tyskergruppa, en undergruppe i IWA, som arrangerer frokoster, lunsjer og andre sosiale arrangementer. De er mange nok her til å kunne gjøre det i motsetning til oss 2 norske. Skal ikke se bort fra at jeg får frisket opp tysken også i tillegg til engelsken:-). Noen av nederlenderne hadde vært i Norge og gått i fjellet og kunne ikke få sagt mange nok ganger hvor fantastisk de syns det var med et land hvor man kan gå inn i en turisthytte, ta mat, sove og bare legge igjen penger og som stoler på at alle gjør det! De er overbevist om at alle nordmenn er ærlige, sporty, spreke og går i fjellet.
Turene går i Penang Hill som er et stort jungelområde på midten av øya, hvor den høyeste toppen er 800 moh. Topptur arrangeres ca en gang i måneden, de andre mandagene går turene til mindre topper og runder rundt toppene. I går var det ikke topptur, men det var bratt nok likevel - mye opp og mye ned. Det er ingen flate områder på midten av øye - ingen vidder - og det er varmt. Men det var utrolig deilig! Jungelen er såpass tett at solen ikke kom gjennom trærne så det var overkommelig å gå, men masse vann er viktig og solhatt/cap og solbriller er helt unødvendig. Blir bare svett i hodet og på nesa. Erfarte også at et liten håndkle er smart å ha med til å tørke bort svetten i panna med. De erfarne hadde et hengende i hoftebeltet til rumpetasken eller sekken. Sekk gjør at man blir enda mer svett på ryggen så rumpetaske er supert. Takk Heidi for den fine Bergan-rumpetasken vi fikk til jul - den ble innviet, beundret og misunt:-). Gleder meg til flyttelasset vårt kommer og jeg får fjellstøvlene mine. Selv om det er varmt er det helt klart det beste å gå med uansett, joggesko er ikke det samme. Jeg ble advart mot å holde fast i eller gripe etter trær og grener langs løypa - det mange grener som har spisse torner og det kan være store maur eller andr insekter som sitter på dem. Refleksmessig er det utrolig lett og fristende å gripe tak i noe når man skal gå bratt oppover eller nedover, men etter nesten å grepet rundt noe veldig stikkete og ekkelt var det bare å konsentere seg. Vi så aper flere ganger i løpet av turen, men jeg ble fortalt at de kan angripe hvis man ser dem i øynene, de er ikke spesielt vennligsinnede disse småapene. Jeg tok likevel sjansen på å ta et bilde av en av dem.
Etter vi kom ned til parkeringsplassen etter 3-timers-runden kjøpte vi en forfriskende ferskpresset ananas-og-papaya-juice fra en av disse mobile salgsvognene som står overalt - herlig:-).













Utsikt mot den høyeste toppen



Utsikt ned mot boligområdene der de fleste av oss bor


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar