torsdag 20. januar 2011

Thaipusam - kroker i ryggen og nåler i magen.

Thaipusam er en stor dag for hinduene og feires ved fullmåne i Tamil-måneden som er januar/februar - i år 20. januar. Det er bare to steder i Malaysia Thaipusam blir feiret og det er i Kuala Lumpur og i Georgetown, Penang. Dagen er en feiring av Shivas sønn Subramaniam som er en slags alle ønskers gud. Deltagerne - bare menn - i opptogene som går fra et tempel til et annet har ønsker de må ofre noe for å få oppfylt, og i dette tilfelle er det smerte som er offeret. De stikker piler, kroker og andre ting inn i eller gjennom huden og henger på offergaver. Man kan altså se folk gå med fruktkurver hengende fra kroker i huden, eller at de drar vogner etter seg. Noen bærer store figurer eller oppsatser som blir holdt oppe av tynne pinner som er stukket inn i kroppen. De som går med disse spydene og krokene i seg går nesten som i en transe - de må gå litt ut av seg selv for å klare smerten i en så lang periode. Langs ruten blir det spilt veldig høy suggererende musikk. Området langs ruten opptoget går er fullpakket med folk i dag - og alle damer er pyntet med tradisjonelle indiske fargerike klær. Menn har oftest vestllige klær på seg. Med mine vanlige hvite sommerklær følte jeg meg veldig grå og fargeløs sammenlignet med disse fyrverkeriene av fargerike sarier, gullsmykker, armringer og nydelige mennesker. Det var så mange vakre damer og jenter i så mange vakre klær at jeg ble helt misunnelig - det er virkelig helt fantastisk:-). Jeg ser for meg at dagen er slik for dem som 17. mai er for oss - vi pynter oss med tradisjonelle klær, ser på opptog, spiser og drikker og er sammen med familie og venner.












Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar