mandag 10. januar 2011

Husmora i Malaysia

Som "husmor" og uten inntekt i får jeg ikke engang bankkonto eller minbankkort i Malaysia! Kravet er arbeidstillatelse, noe som er vanskelig å få her. Roar har opprettet bankkonto, som han måtte for å få inn lønn, men ikke snakk om at jeg kan få min egen selv om den hadde blitt koblet til hans. Det er heller ikke mulig å få to kort til samme konto. Dette blir fryktelig uvant for meg, vi har alltid hatt hver våre kontoer og separat økonomi  når man ser bort fra lån og faste utgifter, nå blir jeg så totalt inni svareste skauen avhengig av ham. Roar ta ut kontanter å gi meg en gang i uka eller noe sånt - jeg må le når jeg tenker på det, ganske komisk:-).Jeg velger å ikke føle meg krenket, jeg visste jo at jeg ved å bli med hit måtte finne meg i en del endringer. Det er uansett mest vanlig å bruke kontanter i de lokale butikkene og restaurantene, mange steder tar de rett og slett ikke kort. Jeg har selvsagt fortsatt mine norske kontoer og kort, men det er dyrt å bruke dem her.
Roar var i banken i dag for å få tilgang til nettbanken (mer personlig oppmøte her enn vi er vant til), og spurte da samtidig om han kunne få kredittkort. Damen bak skranken spurte da: "You drink beer?". Han stusset naturlig nok over spørsmålet men svarte bekreftende ja, jo, gjør jo det. Da måtte han være klar over at denne banken var underlagt islamic banking og at kredittkortet ikke kan brukes i noen restauranter, barer, caféer eller spisesteder. Uansett om man kjøper øl eller ikke. Så da ble det ikke noe kredittkort der.

Jeg lurte på før vi dro om jeg skulle kunne trives med å være hjemmeværende - og svaret er ja! Jeg gjør det - ihvertfall foreløpig. Det er en utrolig deilig luksusfølelse og jeg tror jeg bare vil nyte det:-). Jeg har allerede jobbet i 25 år og har ca 20 år igjen til jeg blir pensjonist - så dette avbrekket skal nytes og utnyttes. Dagene mine begynner med å lage frokost til Åro før hun går til skolebussen, deretter trener jeg en times tid i treningsrommet (ja, hver morgen), deretter svømmer jeg og evt soler meg hvis det er sol og jeg har lyst, leser litt, spiser lunsj, går en tur til butikken, tar bussen til byen eller noe annet, støvsuger og rydder, vasker klær - og lager middag til Roar er hjemme fra jobben i syv-tiden. Åro er hjemme ca 16.00 og da prater jeg litt med henne og hjelper evt til med lekser. Hjemme syns jeg både husarbeid og matlaging var et ork og utsatte det i det lengste eller lot noen andre gjøre det - her syns jeg det er helt greit og gjør det gjerne. Jeg har tenkt mye på hva som gjør det så forskjellig og det er selvsagt at jeg ikke jobber - energien jeg tidligere brukte på jobb bruker jeg nå hjemme. Jeg som trodde jeg manglet husmorgenet fullstendig:-).



Åro er god til å spise med pinner

Jeg begynner å komme litt inn i matlaging nå og har funnet ut at storhandel en gang i uka er genialt. Vi som har bodd med Rimi rett over veien har handlet litt hver eneste dag og det fungerer ikke her hvor de store butikkene ligger et stykke unna. Vi kjører til Tesco, handler inn alt vi trenger for uka og så kan jeg supplere småting i den lokale lille butikken som jeg kan gå til. Middagene blir gjerne biter av kylling eller oksekjøtt i en eller annen saua eller marinade, med ris eller nudler, salat eller grønnsaker. Jeg prøver som regel å få en asiatisk smak - og da må vi selvsagt spise med pinner. I går klarte alle tre å spise opp både kjøtt, saus og nudler kun med pinner - det kaller jeg bestått:-). Saus heter forresten sos på malay - det brukes jo i Norge også. Brød er tragisk her - kun ferdigoppskårete bløte slappe hvite skiver som må toastes. Må nok prøve å bake selv - men grovt mel finner jeg ikke. Malayene spiser ikke brød, de spiser helst ris til alle måltider, også frokost.

Dagens nye ord: wang = penger

Ukens utfordring til meg selv: jeg skal kjøre bil (de kjører på venstre side av veien, og de kjører som gale - derfor en utfordring).

Her er det gøy å lage god mat.

Kjedelige brødskiver

Litt annerledes brødrister.

1 kommentar:

  1. Hva serverer du til frokost - ikke ris...?
    Stor klem til Husmora :))

    SvarSlett