søndag 9. januar 2011

På bokjakt

I dag måtte jeg ut å lete etter en bokhandel, en skikkelig en med stort utvalg av engelske bøker. Har sett noen mindre rundt omkring men jeg måtte jo finne ut om det var noen store gode som kan besøkes mange ganger. Jeg hadde hørt av de engelske damene jeg møtte på IWA-kontoret på torsdag at det var to bokhandler på kjøpesenteret Gurney Plaza så vi dro dit. Det er et kjøpesenter som ligger i etter det jeg har hørt den dyreste gaten i byen, Persiaran Gurney, en gate som går langs strandpromenaden og som også huser en del store hoteller og leiligheter. Kjøpesenteret som er hvitt og blankt kunne like gjerne vært i Oslo eller London, bortsett fra de store kinesiske lyktene som henger i taket og de mange restaurantene hvor alle spiser med pinner. Enormt mange butikker, mer eller mindre samlet tematisk i 6 etasjer. Veldig mange kjedebutikker er gjenkjennbare fra våre sentere og prisene er ikke spesielt lave. Butikker som f.eks Esprit har samme priser som hjemme - så dette er ikke stedet for å gjøre de store gode kuppene. Men vi så etter bokhandler og det har de - to store - en som heter Popular og en som heter MPH - begge kjedebutikker. Popular er stor - jeg tipper omtrent som Norli Nye Sandvika, - 1200-1400 kvm. De hadde selvsagt mye bøker av alle slag på malay, kinesisk og engelsk, stor tidsskriftavdeling men også en stor hjemmekontoravdeling som fortsatt var preget av semesterstart i tillegg til  CDer og DVDer. Men ikke kort. Vi kjøpte 5 bøker, 2 DVDer, 2 National Geographic, noe skolesaker og ble medlem av kundeklubben som gir 10 % rabatt på utvalgte varer. De fleste av bøkene var til den vampyrelskende datteren:-). Veldig deilig å kikke rundt i en stor bokhandel som kunde, men kunne jo ikke dy meg fra å tenke på hva jeg ville gjort her og der. Bordrigging var kanskje ikke helt deres sterkeste side - kunne nok gjort noen grep der:-). Jeg er ikke særlig vant til å lese engelske bøker og må venne meg til det først som sist. Jeg så forresten The Snowman av Nesbø i hyllen påklistret lapp med teksten "The next Stieg Larsson". Jeg trodde Nesbø kom først og Stieg Larsson etter?

Kjøpesenteret som ligger midt i sentrum er den rake motsetning - ingen kjente kjede- eller merkebutikker, ikke hvitt og blankt, indisk musikk på høytaleranlegget, mange små butikker nesten som boder , litt slitent og skittent - men det er her vi finner det autentiske, her er det butikker med hijaber, niqaber, sarier og silkestoffer, det er dette som er Asia og Malaysia. Det er her man finner skilt som sier Haircar istedfor Haircare og det er her man gjør de gode kuppene! Fantastisk å ha begge alternativene - opplevelser og tilbud fra to verdener så lett tilgjengelig.

Dagens nye ord: buku = bok


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar