fredag 21. januar 2011

Indonesisk damelunsj.

I dag var foreldregruppa på Uplands invitert på Indonesisk lunsj hjemme hos en av de indonesiske mammaene. Det er tradisjon at det en gang i måneden arrangeres en lunsj fra et av landene som er representert i foreldreforeningen. I tillegg til mat og drikke vises det fram gjenstander og klær som er typsik for landet - og det blir spilt lokal musikk. Maten var fantastisk god - små tapasretter, kyllingspyd med sataysaus, gul ris, forskjellige grønnsaker, en veldig søt dessert og te på engelsk vis. Snakket med mammaer fra England, Australia, Frankrike, Korea, Malaysia, Indonesia og Japan - og hadde det utrolig hyggelig. Det ble vist fram tradisjonelle klær fra et par av områdene i Indonesia, og de er også som de indiske klærne fargerike og veldig vakre. Tror jeg må en tur til Indonesia, påsken kanskje?, og kjøpe meg en Kebaya. Det er slags skjorte som kan være lang eller kort og den er hullbrodert langs kanten og nederst, helt nydelige. Noen er gjennomsiktige og glorete, de enkleste er de fineste. Den bæres tradisjonelt utenpå en sid sarong, eller omslagsskjørt og kan gjøres så pyntet som man trenger det til forskjellige anledninger. Over den ene skulderen kan man ha en selendang - et langt skjerf.


Jeg kunne ikke dy meg fra å tenke hva jeg og Kristin skulle fått til hvis vi inviterer til en norsk lunsj. Det er ikke så lett å finne råvarer til å lage norsk mat her, men skulle nok klart å lage brødskiver med kjøttpålegg. Det er ganske eksotisk her tror jeg - de spiser jo ikke brød. Røkelaks har jeg sett i butikken og det servert med eggerøre og brød er vel også ganske norsk. Og vafler med jordbær og rømme til dessert. Joda - vi skal nok få til det. Men å vise fram klær og gjenstander kan bli verre, bunaden min er ikke med på flyttelasset og rosemalte kister er det dårlig med:-).

I ettermiddag drar vi på helgetur til Langkawi, en øy på grensen til Thailand, en kort propellflytur unna. Øya er regulert som geopark, det er ikke industri og forurenset som her, og den er tollfri. Blir helt sikkert deilig:-).

God helg alle sammen.

1 kommentar:

  1. God helg:) Takk for nok en oppdatering fra eksotiske strøk:)) Det er så morsomt å lese. Er bildet fra lunsjen?

    SvarSlett