onsdag 12. januar 2011

Tøffe skoledager.

Skoledagene er tøffe for Åro Marie, bare Marie her, både lange og faglig krevende. Hun går i 10. klasse, som aldersmessig tilsvarer 9. hjemme, og har 9 skoletimer hver dag. Hjemme hadde hun 6 timer tror jeg. De begynner kl. 08.00, har en 10-minutters pause kl. 09.30, en times lunsj med varm mat kl. 13.30 og er ferdige kl. 15.30 - ingen flere pauser. Skolebussen går fem på fire og så er hun hjemme et kvarter etter det. Da får hun litt mat av meg og så gjør vi lekser i en time eller to. Det tar tid og det blir mange frustrasjoner når hun sliter både med faglig nivå og språket. Åro er kjempeflink i engelsk og er plassert i engelskgruppen på det høyeste nivået, men er foreløpig ikke vant til å bruke engelsk på denne måten. Å lese engelske romaner og skrive stil i Norge er noe ganske annet enn å forstå kjemi, fysikk, matte og historie på engelsk. De fleste fagene går veldig bra, men matte er vanskelig. Hun har hatt to prøver allerde i løpet av den ene uken skolen har vart, og begge har gått til dels veldig dårlig. Og det er ikke fordi hun er så veldig dårlig i matte - fikk stort sett 4 hjemme - men fordi nivået her er skyhøyt i forhold. Vi har sett undersøkelser som viser hvor dårlig norske elever er i matte i forhold til elever i andre land og nå får vi virkelig føle det på kroppen. Åro fikk i dag med seg hjem en mattebok for 8. klasse, altså 2 år under det hun går i, for etterhvert å kunne ta igjen de andre. Så nå gjør vi matteoppgaver både i 8. klasseboka og i 10. klasseboka - hun lærer mye og jeg får jammen meg frisket opp både det ene og det andre. I går var det Pythagoras og i dag er det algebra. Hun er ved godt mot nå etter en litt tøff start på uka - vi har sammen bestemt oss for å få det til:-). Det er for ille at det skal være så stor forskjell på mattekunnskapene og -undervisningen - kan ikke norsk skole ta signalene som har kommet opp gjennom årene og gjøre noe med det? Det virker også som de går mer i dybden på temaer i for eksempel historie. Akkuat nå holder de på med 1. verdenskrig og det hadde Åro om på skolen hjemme i høst, men det var mye mer overfladisk. Her bruker de lenger tid og diskuterer og har gruppesamtaler for virkelig å skjønne hva som skjedde og hvorfor.

Timeplan

Så konklusjonen er: Man får uten tvil en bedre utdanning på internasjonal skole - men det koster tid, svette og tårer.
Skoledagene er tøffe, men med gode venninner går alt så mye bedre. Åro har blitt god venninne med Hannah fra England sm også var ny nå i januar, og også Ciara og Lise fra Australia og Emma fra Nederland er hun sammen med. Det ser foreløpig ut til at det er vanskeligere å bli venner med de som er fra Malaysia eller Japan.


Kaffe - stor kaffe - og bok:-)

Min hverdag er litt enklere, jeg ble så lykkelig i dag da jeg fant en Starbucks! Ellers i Malaysia er kaffe ensbetydende med hvit kaffe - altså kaffe med melk og sukker. Det er nesten ikke noe annet å få - tilogmed pulverkaffen er inkludert melk og sukker. Jeg satt med min nyinnkjøpte Mo Hayder-bok og drakk en stor americano og nøt livet:-). Jeg tok som planlagt bussen sydover et lite stykke - bussene går bare til byen, altså Georgetown så lenger enn det kommer jeg ikke. Jeg gikk av et stykke før sentrum i dag - sentrum er kaotisk så den tar jeg senere. Fant også en liten bokhandel som solgte både brukte og nye bøker og kjøpte et par pocketbøker. Nye bøker koster rundt 20 ringgit - 40 kroner. Spennende å bare dra ut med bussen og oppdage nye områder hver dag:-).

Dagens nye ord: sekolah = skole

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar