fredag 14. januar 2011

Gått ut på dato:-)

I dag hadde Åro med seg sin nye venninne Hannah hjem fra skolen siden de hadde planlagt å gå på kino og treffe et par til fra klassen. Slikt må selvsagt planlegges litt bedre her, man går jo ikke på kino eller ut med venner i skoleuniform! Det skulle tatt seg ut:-). Klær og sminke var derfor med i egen bag på skolen, og begge jentene brukte lang tid på badet. Endelig var det helg og sminken som tidligere var en viktig del av den daglige rutinen kunne endelig påføres. Man slipper definitivt ikke to 14-åringer alene ut her, hvertfall ikke ennå, så jeg måtte bli med på bussturen inn til kjøpesenteret der kinoen ligger. Da vi stod nede på veien og ventet på bussen var det mye tuting fra mopeder og biler, plystring og hoing fra bilvinduer og andre tilrop. Merkelig tenkte jeg - dette har ikke jeg hørt før mens vi har vært her. Jeg har tenkt at det var så deilig å slippe all tutingen og plystringen her som man har opplevd eller hørt andre klage over når man er lyshåret i fremmede land. Men så slo det meg selvsagt - det er klart det er jentene, de to fjortisene med lange bein og kort shorts de plystrer, tuter og roper til - de andre dagene har jeg jo vært alene. Det er da man skjønner at man er blitt gammal og gått ut på dato er det ikke:-).


En ting som slår meg når jeg går i butikkene på senteret er hvor god service det er. Det virker som alle har vært på salgskurs og lært både mersalgsteknikker, hvordan man avslutter et salg og hvordan man skal få kundene til å komme tilbake. Det er interessant og observere dette siden vi har jobbet så mye med salg på jobben det siste året - og kjenne etter hva det gjør med meg som kunde. For det første hilser de og holder seg diskret på avstand. Med en gang jeg begynner å ta på noen plagg og ser på størrelsen eller prisen er de der med en gang. Og da spør de ikke om jeg vil ha hjelp - nei de spør om hvilken størrelse jeg vil ha eller om de skal finne riktig størrelse til meg, som om det er helt avklart at jeg skal kjøpe noe. I tillegg bærer de klærne bort til prøverommet for meg. Og jeg kjøper. Og så får jeg kundekort - fått 3 stykker allerede som gir 10 % rabatt i forskjellige butikker. Ikke mye rabatt, og jeg jo vet de har kundekort for å få min e-post-adresse og sende meg tilbud, men jeg tar i mot. Og på vei ut da jeg så vidt stopper ved et solbrillestativ er en selger der med en gang - vil du prøve? Og jeg prøver og kjøper. Men det var morsomt å se - hun viste meg bare solbriller som var til full pris mens jeg hadde sett at det var mange som var satt ned med 40 %. Dette var noe hun hadde lært - man viser fram fullprisvarer såsant man ikke krever noe annet. Jeg ba imidlertid om å få prøve de nedsatte og kjøpte et par av dem. Men servicen var like god uansett den - god men ikke påtrengende.

Nye solbriller


1 kommentar:

  1. Fine solbriller, grabba :))Se og lær når det gjelder salg og service, det må være smart å ta med seg hjem? Det funker jo! Hvis det er omtrent som i Spore, skjønner jeg hva du mener. De jobber ikke i butikk (som vi sier i Norge), de er selgere. Men; jeg er spent på hvordan dette går mht til kontant husholdningsbidrag fra Roar...

    SvarSlett