mandag 1. oktober 2012

Oktober allerede.

Plutselig var oktober her, solen skinner, det er 35 grader og følelsen av høst er definitvt ikke tilstede. Det regnet hele forrige uke, men nå er det varmt og sol igjen. Jeg savner ikke å fryse og heller ikke å skrape is av bilen om morgenen - men noen ganger kan jeg føle et savn etter å ha på meg kåpe og støvletter! Ikke tjukke tunge støvler og ikke dunkåpe, men de fine støvlettene fra Bianco som nå bare samler støv i lagerboden vår (og som sikkert er umoderne når jeg kommer hjem igjen!) og den fine tynne kåpa som ikke tåler kaldere vær enn null grader. Det kan jeg savne her i varmen. Men stort sett er jeg strålende fornøyd med å bare ta på meg kjole og flipp flopper når jeg skal ut. Man trenger generelt mindre klær når man bor her. En ting er at det er mindre fint å få kjøpt, men en annen ting er at man jo bare trenger sommerklær. Sandaler til 60 kroner og hjemmesydde linskjørt får ikke akkurat kredittkortet til å ynke seg. Åro har på seg skoleuniform på skolen og når hun kommer hjem i 6-tiden tar hun på seg singlet og shorts, ikke mye fancy der. Hun pynter seg riktignok i helgen når hun er ute og treffer venner. Det går stort sett i shortser og topper av ymse slag - og selvsagt flipp flopper.
En av Åros tegneoppgaver som hun fikk A på.

Åro begynte på ny skole (Prince of Wales Island International School - POWIIS) i september og har dermed ny skoleuniform. Mye finere enn den hun hadde på den forrige skolen, men den er fortsatt ganske traust. Grått foldeskjørt og hvit unisex skjorte med stiv krage. Slips og  jakke kommer visst senere og skal (heldigvis) bare brukes i offisielle sammenhenger. De må også ha hvite sokker og sorte tette skinnsko. Hun og vi er strålende fornøyd med skolen selv om dagene blir lange. Skolebussen kjører 6.50 om morgenen, før det har jeg kjørt henne til holdeplassen, og om ettermiddagen slippes hun av bussen mellom halv seks og seks, jeg henter henne - og så er det hjem å gjøre lekser. Jeg nekter heretter å høre en eneste klage fra norsk skoleungdom om lange dager og mye å gjøre! Hun har mange timer i uka med matte, fysikk, kjemi og biologi i tillegg til mye engelsk - men hun har heldigvis også tegning og sang/musikk som hun er så glad og flink i. 11. klasse som hun nå går i kan sammenlignes med 1. gym ser det ut som. Dersom vi flytter hjem til sommeren har hun mulighet til å begynne på IB-linja på Nesbru og ta de to siste årene der. Om hun kan begynne rett i 2. gym på vanlig allmennfag vet jeg ikke ennå. Hvis vi blir boende her er det også 2 år igjen, enten på IB eller A-level.

Åro i skoleuniform.



















En annen av Åros tegninger.

Mandag morgen betyr hiking for meg - hver mandag ut å gå. I dag gikk vi helt opp på Bukit Cendana, den nest høyeste toppen etter Penang Hill, og det er en drøy morgentur. 2,5 time senere var vi nede ved juicebaren for vår ferskpressede belønning etter å ha gått opp 533 høydemeter og selvsagt ned igjen det samme. Skikkelig deilig tur og bra trening, men jammen er det bratt! Og varmt! Jeg og flere andre har kjøpt en liten sekk med vanntank i slik at jeg drikker vann fra en slange - og det er utrolig kjekt når det er så varmt. Det går med mellom 1,5 - 2 liter vann på en slik tur. 

Bevis på at vi var på toppen av Bukit Cendana.


Tett og frodig jungel.

The juice bar.

Vår mann i juicebaren med den beste juicen: Blended Mango-Pinapple











Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar