onsdag 31. oktober 2012

Brødbakermester

Mmmmm - deilig ferskt brød.
Uansett hvor mye snakk det har vært om lavkarbo og LCHF - Low Carb High fat - vi klarer oss ikke uten skikkelig brød. Og ingen kan få oss til å endre på det. Og da snakker vi ikke om loff eller det hvite ferdigoppskjærte svampeaktige toastbrødet man får kjøpt her som kan klemmes sammen til ingeting og som kan ligge i 3 måneder uten å bli muggent. Nei, vi må ha grovbrødet vårt uansett hvor i verden vi er. Og når man ikke får kjøpt det må det bakes. Vi kjøpte ganske tidlig en brødbakemaskin, men den har gått istykker. Og brødet ble uansett ikke helt fantastisk. Jeg har prøvd å bake mange forskjellige typer brød med mange forskjellige typer mel og syns aldri det har blitt bra nok. Både melet og gjæren er annerledes enn hjemme og det hevet dårlig. Men nå, nå har det løsnet. Jeg baker endelig rett og slett veldig gode brød! De er gode, de er luftige, de er sunne og de er enkle - og da krever ikke jeg mer.
Yndlingsfrokosten til Åro nå om dagen er hjemmebakt grovbrød med brunost. Hun tar med seg frokosten og litt juice og spiser den på skolebussen siden bussturen er så lang. Hva jeg skal gjøre når vår siste lille brunostbit er brukt opp vet jeg ikke. Håper noen gjester kan ta med en ny til oss:-).
Generelt er bakevarene her veldig søte, enten det er brød, kaker eller rundstykker. Til og med pizzasnurrer som selges i butikken er det sukker på! Men asiater er jo veldig lite vant til å spise brød. Det går mest i ris eller andre varme matretter til både frokst, lunsj og middag. Jeg lurer på hvordan asiatene som flytter til Norge opplever maten. Blir de fortvilte over å finne brød, rundstykker og baguetter overalt mens den lille pakken med Nasi Lemak de ønsker til frokst er umulig å finne?
Jeg har innimellom overrasket Åro med muffins til frokost. Ikke søte cup cake-muffins men sunne energirike frokostmuffins. Jeg har prøvd ut ulike typer og de fleste smaker veldig bra. Jeg har prøvd bl.a. High-energy Muffins med havregryn, kli, sammalt hvete, honning, kanel, dadler og rosiner - godt og mettende. Også Low-fat Banana and Date Muffins var bra, og selvsagt Low-fat Apple and Raspberry Muffins. Kylling-muffins har jeg ikke prøvd ennå, det høres rart ut men er sikert godt det også. Fant en bok med 40 ulike Muffins-oppskrifter på salg og har fortsatt mange uprøvde igjen.

Dette hevet så mye at deigen rant utover. Det er en brødform inni der:-).


High-energy muffins. 

Muffins med grovt mel, epler og rosiner

Kinesisk frokost - Dim Sum. Ris, svineribbe og flesk. 

Frokost for mange, spesielt inderne, Roti Canai. 


Nasi Lemak til frokst, pakket inn i bananblad - alltid som en pyramide.

Nasi Lemak pakket inn i papir

Mine suksessbrød: 
1 kg sammalt hvete - eller 500 g sammalt hvete og 500 g hvetemel.
1 pakker tørrgjær
2 toppede teskjeer salt og sukker
1 /2 dl olivenolje eller annen olje
9 dl lunkent vann - evt 50/50 vann og melk
Bland det tørre i en stor bolle. Tilsett vann og olje, og rør godt rundt med en stor sleiv. Deigen skal ikke bli så fast at du kan elte den; du må ikke under noen omstendigheter tilsette mer mel eller ta deigen ut av bollen for å elte den! Rør rundt i deigen til den har konsistens som havregrøt, og dekk til bollen med plastfolie. La deigen heve i 40 minutter. Klapp den sammen og la den heve en gang til. Klapp deigen sammen, hell deigen i to godt smurte former og la heve under plast i ca 50 min.
Stek i 50 minutter på 220 grader. Avkjøles på rist.
Sist jeg bakte dem - i dag faktisk - prøvde jeg med 50/50 sammalt hvete (hadde ikke mer) og hvitt mel og 50/50 vann og melk - og det ble usedvanlig bra resultat. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar