tirsdag 9. oktober 2012

Et hull i veggen.

Det er mange av dem - hull i veggen-butikkene - og det ser ut som de foreløpig står i mot modernisering, kjededrift og effektivisering. De fleste er antagelig familiedrevne og har vært det i generasjoner. Bak i butikken sitter de gjerne å spiser lunsj eller middag og det noen tar seg også en lur. Man tar ikke siesta her som i Sør-Europa men når det er som varmest midt på dagen er det såpass stille i byen at det er mulig å sove i fred. Når man går i butikker her er det to ting som er veldig typisk. I de fleste kles- og skobutikker blir du fotfulgt fra du kommer inn til du går ut igjen. Og da mener jeg virkelig intimgrense-overskridende tett fotfulgt. Jeg syns det er fryktelig ubehagelig å ha noen gående etter deg og stå tett opptil deg uten at vedkommende snakker til deg. De bare står der. Og venter på at du skal prøve noe eller kjøpe - eller passe på at du ikke stjeler kanskje. Som regel går jeg igjen, jeg orker bare ikke. Jeg får veldig lyst til å si: Please, if you want me to look at your shoes here, back off. Men jeg sier jo ikke det. Jeg sier takk og går. Andre steder er de helt fraværende. Jeg har vært i bokhandlene her mange ganger og lenge - men har så langt ALDRI blitt spurt om jeg vil ha hjelp og aldri blitt sagt hei til. Og de er mange på jobb. Noen ganger spør jeg om de har en spesiell tittel jeg ikke finner og svaret er som regel: Have not. Og det er alt. Ikke som vi pleier å si hjemme: den er dessverre utsolgt men kommer inn igjen om to dager, eller dessverre den har vi ikke men jeg kan bestille den for deg, eller den er underveis fra forlaget eller en av de andre variantene man sier eller hører hele tiden. I en annen butikk spurte jeg om det var mulig å parkere på utsiden. Svaret var: can.. Ikke noe mer, ikke noe selvsagt det går helt fint, ja gjerne det er plass her eller noe slikt. Veldig uvant for oss og det føles uhøflig, men sånn er det bare. Det er ofte veldig hyggelig å handle i de små hullene i veggen eller familedrevne butikkene. De er kjempesøte og som regel interessert i å hjelpe - og de spør alltid om hvor jeg kommer fra.  Butikken som selger tråder og nåler og alt av sysaker bortsett fra stoff er en slik butikk. Veldig søte og hjelpsomme. Når det er få kunder står de og bretter papir fra reklamebrosjyrer og aviser sammen til små søte poser som vi får varene våre i når vi handler. 

En liten hull-i-veggen-butikk.

En liten brukthandel.
Internasjonalt hotell. Ikke av de største kanskje. 

Vet ikke helt hva som selges her, eller ikke selges, men fullt var det både inne og ute.



Moped med butikk.

Barbersalong som fortsatt er i drift. 


Dette skiltet så vi i Thailand på Koh Lipe, men det er litt av samme avslappede holdningen her også. 
Mye stæsj.
Klart for frokost.
Bensinstasjon:-). Noen kanner bensin tilsalgs utenfor et hus. 

Søte Amelie cafè, bitteliten med 3 bord. 
Noen triller butikken sin ut på gaten.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar