tirsdag 2. oktober 2012

Byliv


Armenian street.
Bylivet i Georgetown er mangfoldig med gammelt og nytt om hverandre. Byen oppleves ikke som en storby selv om det er relativt mange som bor der, og det er nok fordi så mange av de lave toetasjes shophousene er bevart. Bysentrum er ikke som andre byer jeg kjenner, det er ikke et sentralt torg eller et bestemt sted man kan kalle sentrum. Det er ikke en spesiell gate eller et sted man finner klesbutikker på rad og rekke, bortsett fra i Little India hvor det er mange sari-butikker, shoppingområder eksisterer ikke slik vi er vant til. Byen er kaotisk, sjarmerende og et levende museum mer enn et sted man drar til for å handle. Det er butikker i byen, men de ligger spredt, en her og en der, og det er ikke rart det blir mye biltrafikk av slikt. Man må kjøre fra det ene stedet til det andre. Butikkene er som regel spesialbutikker, en med stoff, en med tråder og sakser, en som selger bare gressklippere, en som selger olje, en som selger ankere og en som har kurver. I tillegg bor det gjerne folk i hele byen, i etasjen over butikkene. De gamle shop housene, som jeg elsker og har tusenvis av bilder av, er i utgangspunktet laget for butikk i første etasje og boenheter i andre etasje. Husene er smale og lange og har alltid en åpen plass i midten, en court yard, i nærheten av kjøkkenet. For kineserne symboliserer vann penger, og regnet  som regner inn i disse åpne rommene kommer raskt inn og siger sakte ut igjen gjennom trange avløpsrør - det samme som de ønsker for pengene sine. Raskt inn - sakte ut.
Klare til å sykle deg rundt i byen.
I sentrum av Georgetown er det et gammelt og et nyere shoppingsenter hvor man må dra hvis man skal handler sko og klær - i tillegg har man også her som overalt ellers i verden store handlesenteret utenfor byen. Det gamle senteret, Prangin Mall, er ikke vakkert, har ingen kjente kleskjeder og selger generelt klær som ikke appellerer til oss i verken stil eller størrelser. Men billige sko har de! Jeg kjøper sandalene mine der og betaler rundt 60 kr for et par. De finnes i alle farger og utførelser, og er overraskende gode å gå med. Jeg har dem i omtrent alle farger som finnes tror jeg - men de brukes jo også mye. Hver dag. Det er også et par bra sportsbutikker her som selger billig og bra joggesko og treningstøy fra Brooks.
Shop houses som er pusset opp og malt i glade farger.
Men det er selve byen som er sjarmerende, senteret er bare et sted jeg drar for å kjøpe noe konkret, det er ikke et sted man rusler rundt og koser seg. Roar og jeg går ofte i byen på lørdager, og det er alltid noe nytt å se, noen flere hus å ta bilder av, noen flere bygninger som blir pusset opp og alltid noe rart eller morsomt å se. Jeg tror ikke det finnes maken by i verden.

Lave hus i byen, høye boligblokker rundt.

En av gatene i Little India
Alt skjer med moped - også levering av take away.

Ikke alle husene er like bra tatt vare på.
Et tempel på hvert gatehjørne.
En pyntet trishaw
Klestørken henger utenfor huset.

Klestørk på gata.

The Blue Mansion - et av flere vakre store tidligere bolighus i byen.  




Flere shop houses.

En rolig oase i byen - bakgården til China House.


Lykter skal til å henges opp før kinesisk nyttår.

En gammel trishaw foran en gammel vegg. Beste bilde jeg har tatt. 

Hva gjør man når man har litt søppel fra restauranten sin? Jo, man brenner det på gata.

Et utvalg av sandalene mine:-). 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar