onsdag 26. september 2012

Regntid

Det regner, og det regner, og så regner det litt mer. I Penang er september og oktober de to våteste månedene i året  mai og blir kalt wet season. Noen kaller det også monsoon. Mai er også en våt måned men det regner mindre enn nå. Desember, januar og februar er de tørreste månedene og også de varmeste. Men alt er relativt - varmest betyr èn grad høyere snittemperatur enn andre måneder. Det er så jevnt varmt her at man tror det ikke før man opplever det. I går var det en regnfull dag og da var det kun 25 grader ute - noe av det laveste jeg har sett her noensinne. Vanligvis ligger det på mellom 35 og 40 grader hver dag, og kanskje ned til 27 om natta. Jeg mener å huske stor ståhei hjemme når vi en sjelden gang har en tropenatt - dvs når temperaturen er over 20 grader ved Færder hele natten gjennom. Her har vi tropenetter hver eneste natt! Penang ligger så nær ekvator at det er små forskjeller, ikke en gang regntiden er slik jeg har lest om eller hørt om fra andre steder hvor det er flom og stengte veier og turismen er lik null. Her regner det, men veldig sjelden hele dager, og turismen er som vanlig. Det kommer som regel en kraftig vind etterfulgt av en kort veldig kraftig skur som varer rundt 15 min - og sånn holder det på. I landene nord og sør for Malaysia tror jeg de har mye kraftigere monsoon. Jeg får litt god høstfølelse når jeg ser ut av vinduet på vinden og regnet og får lyst til å fyre i peisen og drikke te - helt til jeg kjenner at det fortsatt er nesten 30 grader både inne og ute. Jeg tok med meg strikketøy fra Norge etter ferien, men det blir lite strikking dessverre. Det er noe med høsten og strikkelyst - her i varmen blir det ikke det samme. Fingrene blir svette og det er varmt å ha strikketøyet liggende i fanget.
Mandag morgen var jeg som vanlig ute i jungelen med en del andre damer på vår ukentlige hiking. Været så ustabilt ut med mørke og tunge skyer som lå lavt rundt toppene men vi tok sjansen. Vi har blitt så avhengige av disse 2-3 timene på tur hver mandag at vi ikke lar oss stoppe av at det kanskje kommer litt regn. Man vet aldri, skyene kan jo gå en annen vei. De to første timene gikk fint, ikke noe regn. Men så satt det i gang, himmelen åpnet seg og vi hadde minst en halvtime eller mer igjen, avhengig av vilken vi vi valgte tilbake. Vi valgte naturlig nok den korteste veien men ble uansett fryktelig våte, og begynte å kjenne at jo det er mulig å bli kald her også.

Det bøtter ned. Gresset får nok vann i disse dager.

Mørke skyer truer og det er rett før det høljer ned.



En veldig våt Roar etter vi ble overrasket av krafitg regn under en gåtur i jungelen. Snarveien vi tok viste seg å ikke være en snarvei.


Skyene ligger lavt.

Paraply betyr nødvendigvis ikke at det regner. Blir brukt mot sola også. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar