torsdag 27. september 2012

Nå sys det skjørt.

Skjørt er en fin ting. Det er enkelt å sy, det er behagelig å ha på og det kan sys i alle mulige farger og stoffer. Jeg har ikke brukt så mye skjørt tidligere, men etter jeg fant et enkelt greit A-fasong-mønster og etter Cathrine var her på besøk bruker jeg nesten ikke annet. Cathrine satt meg på tanken om å bruke mer skjørt og kjoler - og dermed var jeg i gang. Stoff er billig her, men kunsten er å finne noe fint. Stoffbutikkene har noe lin, men veldig begrenset fargeutvalg. Men mye småblomstrete i syntetiske stoffer. Jeg fikk tidligere i år tak i mye fint stoff i en butikk som skulle selge ut det de hadde, men nå begynner det å minke på beholdningen. Jeg fikk kjøpt masse fint til under 10 kroner meteren - og da har jeg fint et skjørt på et par timer for rundt 20,-.
Stoffbutikkene er enorme.

Nå skal jeg først sy et rosa - skal i lunsj for inntekt til brystkreftsaken og da må man ha på seg noe rosa. Etter det blir det et blåmønstrete - og så er det bare å jobbe seg gjennom bunken.

Stoffbutikkene er ganske annerledes enn hjemme, bortsett fra at det begge steder er få av dem. Her er de enormt store og selger kun stoff - ikke en trådrull eller en saks å finne. Det har man selvsagt egne butikker for og som gjerne ligger langt unna. Som kan sees på bildene står alle stoffrullene opp ned på pinner med enden av stoffet dandert rundt toppen. Ganske morsomt egentlig - det ser ut osm det står masse av hijab-kledde damer oppstilt. Det meste av disse stoffene er syntetiske og det er merkelig i et så varmt land. Det må være fryktelig klamt og ubehagelig å gå med. For meg er det bare lin og bomull som gjelder.



Deilig bunke med stoff. 

           
 
Mye småblomstrete stoff.



Skjørt under arbeid.
Rødt skjørt og veske. 

Mønstrete skjørt




  
Prikkete skjørt

Blått skjørt med veske




Prøvd meg på noen topper også, men er ikke like fornøyd med dem. Har tegnet mønster selv på disse. 

Elsker mine kinesiske sakser.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar