onsdag 26. september 2012

Dokultur

De to siste blogg-innleggene mine har handlet om mat ser jeg og da passer det jo bra at dette handler om doer:-) Å bevege seg inn på et offentlig toalett i Asia er alltid spennende: er det en "sitte"do her? Er det papir? Er det vask? Er det rent? Veldig ofte er det ingen av delene - og jeg må enten nærnest bokstavelig talt hoppe i det eller vente til jeg kommer hjem.  Og det siste er vrient når man er på tur.
Det ser ut til at det mest vanlige er hullet-i-gulvet-doen (finnes vel ikke norsk ord for det?) eller squatty-potty som amerikanerne kaller det - man må squatte eller sitte på huk for bruke dem. Jeg har unngått det så langt det lar seg gjøre, men jeg har blitt vant til dem, det går helt greit med medbragt papir. Men jeg mangler løsning på  DET STORE MYSTERIET. Hvordan klarer de lokale å bruke en squatty-potty, uten papir men med en vannslange ved siden av til hjelp, uten å komme ut igjen med våt rumpe, våte klær og våte føtter og sandaler? Skjønner det bare ikke.
Jeg har etterhvert lært at man må sitte langt ned på huk for at alt som skal ned i hullet treffer hullet og ikke på beina dine eller på kanten - og dette kan være vanskelig nok for en stiv nordboer som ikke er vant til å sitte på huk med fotsålene godt plantet i bakken når man slapper av eller venter på bussen. Og det kan også være vanskelig å reise seg opp igjen, spesielt når man ikke har noe å holde seg i og helst ikke vil ta på noe. Så skal man da bruke vannslangen. Slangen holdes med høyre hånd, den er alltid på høyre side, og venstre hånd hjelper da til med å vaske bort det som evt skal vaskes bort - men så da? Ikke papir og ikke rumpeføner slik de har på toaletter i Japan - tar man bare på seg klærne? Nå har riktignok mange lokale saronger og andre vide side klær på seg men likevel. Det er alltid veldig vått på gulvet på disse doene og jeg lurer da på om det bare er vann eller om det er noe annet også. Og hvordan kan de sprute vann utover hele båsen uten å bli våt selv?
Jeg lurer fortsatt og venter spent på en løsning.


Det er altså ikke lov å stå på huk oppå et vanlig toalett.  Man ser ofte toalettringer  som er helt slitt  og oppkrapet av at folk har stått på dem. Rene akrobatikken. 


Et rent eksemplar, med vannslangen til høyre. 

Pen do, men ingen slange. Faktisk papir men ikke mulig å dra ned.  Vannet i urnen brukes til å helle oppi doen.  


En av doene i huset vårt - ubrukt slange på høyre side.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar