søndag 20. februar 2011

Julaften i februar

Ja, det føltes litt som julaften i går da alle sakene vi sendte fra Asker 20. desember endelig kom fram. Da hadde de vært på en lang reise, først i en stor container på trailer til Hamburg, så på et containerskip til Kuala Lumpur hvor det ble sjekket, tollklarert og pakket om til en mindre container som så ble kjørt med bil hit til Penang. Lørdag morgen var vi klare til en skikkelig jobbeøkt, men transportfirmaet kom med 5 mann som bar inn alle 78 eskene + 2 sykler, pakket ut, satt inn i skap og tok med seg all tomembalasjen igjen. 2 timer tok det alt sammen. Vi bare stod der, Roar krysset av på et skjema for hver numrerte eske som kom inn i huset og jeg pekte hvilket rom de skulle inn i. Da alle eskene var inne hadde jeg lyst til å åpne opp, det er jo nesten som julaften eller som på jobb i butikk når det kommer spennende varer inn, men nei - det var ikke min jobb. No ma`am we do this. Jeg hadde dog en liten opprydningsjob på kjøkkenet i etterkant, selv om jeg på forhånd hadde bestmt hvor alt skulle stå ble det ikke helt som forventet. Vi hadde litt for mange kopper og glass forhold til plass i første omgang, men etter litt omstokking og omprioritering fikk jeg det til. Etter nesten 2 måneder med 2 kaffekopper, 4 kniver og gafler og 3 tallerkner virker det helt meningsløst å ha så mange forkjellige kopper å ha te eller kaffe i, jeg må jo gjøre valg hver gang jeg skal drikke noe. Blå kopp eller hvit kopp? Stor eller liten? Jeg kommer sikkert til å finne fine kinesiske kopper her nede også som jeg bare må kjøpe, men det kan vel nærmest regnes som souvenirer? På en annen side hadde vi ikke så mye valg når det gjaldt hvor mye vi skulle ha med oss av kjøkken utstyr, vi hadde begrenset plass i den lille boden vi leier i Tønsberg, og det var jo ikke vi som verken måtte pakket ned eller opp det som skulle med. Det vi skulle sette i boden derimot måtte vi pakke og bære og stue selv. Så det enkleste var å ta med så mye som mulig, selv om noe nå føles veldig overflødig. Som f.eks. plastlokket vi hjemme bruker til å ha oppå brunosten eller ostehøvlene (dårlig med ost her) eller den munkepannen jeg ikke husket at jeg hadde engang. Det mest unødvendige jeg sendte med ser ut til å være jakker; dressjakke, treningsjakke, fjelljakke, vindjakke og regnjakke - tror ikke jeg innså hvor varmt det er her, eller hvor varmt 33 grader med veldig høy luftfuktighet virkelig er. Kan garantere at jeg aldri kommer til å bruke de jakkene - hvis ikke vi finner ut at vi skal på toppen av det over 4.000 meter høye fjellet på den Malaysiske delen av Borneo. Da trenger vi imidlertid klatrekurs først, så det er vel urealistisk.
Kaffekvern og presskanne var noe av det mer hyggelig å få bruke igjen og etter at jeg etter litt leting i går fant både vanlig kaffe og hele bønner i en butikk ble det en meget god frokostkaffe i dag:-). Det var rett og slett helt himmelsk! Velge kopp måtte jeg plutselig gjøre også.
Roar insisterte på å ta med alle vinylplatene, LP-platene, hjemmenfra. 1500 i tallet og pakket i 14 esker står de nå som en liten skillevegg midt inne på det ene gjesterommet. Mulig det rommet herved endrer status fra gjesterom/syrom til musikkrom/gutterom med plater, stereoanlegg, PC, TV og en godstol. Da vet vi hvor vi har han:-).
Åro ble mest glad for å få gitaren sin tilbake, hun har spilt omtrent i ett siden vi fikk den og har blitt sår på fingertuppene. Det tar noen dager før de blir like herdet igjen som de var tidligere.
Jeg ble glad for så mye, både tidligere nevnte presskanne, symaskinen min, kokebøkene, klærne, skoene men ikke minst følelsen av å ha fått et hjem ut av noe som har føltes litt som en ferieleilighet. Merker at det er viktig med disse tingene, noen av dem ihvertfall, for å få hverdagene til å føles mer meningsfulle. Bøkene, musikken, filmene, male- og tegnesakene og strikke- og sysakene er kanskje viktigere for meg enn jeg trodde siden jeg ikke har like mye å fylle hverdagene med her som hjemme. Det er nå det begynner, det nå jeg skal finne ut hva jeg virkelig skal fylle dagene med i tillegg til den daglige treningen og de to gode hiking-turene med damene i uka.
Men det aller beste som kom denne helgen var Marte, selv om hun kom med fly og ikke med container. Hun har vinterferie denne uken og tok turen helt fra hybelen i Trondheim og hit for å besøke oss. Ikke alle som bare skal hjem til foreldrene sine i ferien og ender opp i varme Malaysia. Det var utrolig deilig å se henne igjen, jeg har mer tid her nede til å savne henne enn jeg hadde hjemme med jobb og alle de vanlige hverdagsgjøremålene. I går var vi ved bassenget her vi bor, hun vil gjerne få litt farge mens hun er her, og så var vi på en liten shoppingrunde. I dag har vi vært på tur i jungelen og skal ut å spise middag. Resten av uken skal vi se så mye som mulig, bl.a det store flotte hindutempelet Kek Lok Si, Chinatown, little India, sentrum i Georgetown, night marked i Batu Ferringhi og stranden. Marte er en racer i matte så hun skal nok hjelpe Åro litt med leksene også tenker jeg, det er nemlig ikke ferie her nede denne uken så det er skole som vanlig.

En veldig veldig bra helg :-)


Her kommer eskene på tralle etter tralle, syklene våre i bakgrunnen.


Kjøkkenet fylles opp av esker.


Slik så kjøkkenbenken ut etter at flyttegutta mente skapene var fulle.


Og slik så kjøkkenbenken etter at jeg hadde holdt på litt:-)


Åro ble mest glad for gitaren sin.


Hun ble litt glad for hylle, TV, musikkanlegg og bøker også.


Hyggelig med puter og stearinlys:-)


Stearinlys må til selv om det er varmt. Det er jo uansett mørkt om kvelden.


Noen koselige bilder tok vi med.

Bokhylla begynner å fylles opp. Jeg leser en bok eller to i uka så det blir nok flere.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar