fredag 11. februar 2011

Dyr i nabolaget.

Hva gjør man når man finner dyreavføring på stuegulvet, bak gardinene? Det er små avlange sorte klumper, og nei det er ikke de små sorte gummiklumpene som Roar har med seg under fotballskoene fra trening på kunstgress, disse ligger liksom gjemt inni en krok. Det er ganske ekkelt for jeg kan ikke se noe dyr og ikke høre noe dyr - og hvor er det da? Oppe under bordet her jeg sitter? - ja jeg måtte sjekke nå - oppi potteplantene eller under sofaen? Og ikke minst hva er det? Det eneste dyret jeg har sett her inne her en liten gekko, men den er jo lett å se der den løper avgårde bortover vegger eller tak, og den fikk vi ut igjen. Eller gjorde vi det? Ok, jeg støvsuger nå og ser om det kommer tilbake igjen i morgen.
Da vi så etter sted å bo ville jeg gjerne ha svømmebasseng, og da ble det leilighet i et condominium og ikke hus eller rekkehus. Nå er de få husene som er her såpass dyre å leie at det hadde nok ikke blitt det uansett, men rekkehus hadde vært mulig rent prismessig. Men etter å ha snakket med en del damer som bor i hus er jeg veldig glad det ble leilighet. Ulempen med å bo på bakkeplan her at det er helt uungåelig å få dyr inn i hagen eller i huset. Det er snakk om alt fra relativt uskyldige smådyr som maur til store rotter, kakkerlakker, slanger, lizards, ekorn og ikke minst aper. Apene kommer inn så fort det er et vindu åpent og de roter forferdelig i sin jakt på mat - river ut av skap og kaster ting rundt. Høres ganske festlig ut, men det er nok ikke det. Ekorn gjør litt av det samme, leter etter mat og spiser hull på poser og annet. Det er ganske vanlig og ha vaskerom ved siden av kjøkkenet og vaskerommet er nesten alltid åpent ut, altså uten vinduer og dersom man glemmer å lukke vinduene mellom kjøkkenet og vaskerommet er apene der rimelig kjapt. Aper ser vi overalt, vi ser dem når vi går tur, vi ser dem hoppe over veien når vi kjører bil og vi ser dem på stranden. De er så vanlige her at det snart ikke en gang for meg er eksotisk mer, det blir som å se et ekorn. Vi som ellers bare  får sett dem i dyrehager og på fjellet i Gibraltar.
En dag vi kjørte hjemmenfra og innover mot byen så vi tre - fire kuer som gikk i veikanten. Og dette er snakk om en 4-feltsvei, ikke en landevei. Tynne skrantne beige kuer, slike man ser i India og som der er hellige. De så ut som de trodde de var hellige her også.
Det er ikke mange dager siden jeg hørt om en som hadde en slange inne i huset, og det må være skrekken. Uansett om den er giftig eller ikke, jeg vet ihvertfall ikke hvilken type som er det og ikke. Sist jeg gikk ned til den lille lokale butikken kvakk jeg til da jeg passerte over bekken som renner her og trodde jeg så en krokodille! Det var det ikke, vet ikke om det finnes i Malaysia eller på Penang, men derimot en diger Lizard som svømte i vannet. Skikkelig stor var den og ikke så den spesielt vennlig ut heller. Bekken den svømte i renner ut på stranden, og skrekk og gru med tanken på få en slik labbende opp på badehåndkle:-). Slanger syns jeg er det verste, og jeg har egentlig ikke tenkt så mye på det, før jeg hørte om den som var inne i det huset. I etterkant av det var jeg så dum at jeg søkte på nettet etter snakes+penang og det skulle jeg jo ikke har gjort. Mange vakre bilder av fargerike slanger, men jeg hadde nok hatt det best lykkelig uvitende. Jeg vil helst ikke vite hvor mange giftlige slanger det er her, og at de finnes der vi går tur i jungelen. Må begynne å se opp i trærne også nå, istedetfor bare å se hvor jeg tråkker.


Lizard


Bilde jeg fant på nettet - tatt av en som hadde vært på tur i Penang Hill, der vi går hver mandag morgen!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar