onsdag 9. mars 2011

Husmorsysler og litteraturklubb

Jeg driver fortsatt og lærer meg å være hjemmeværende - det er ikke gjort i en håndvending. Og ikke er jeg sikker på om jeg liker det heller. Jeg liker å ha friheten, jeg liker å gjøre det jeg har lyst til men jeg liker fortsatt ikke husmortingene. Etter den første måneden hvor leiligheten var ny og alt var annerledes og spennende syns jeg nå husarbeid er like kjedelig som hjemme og at det er like kjedelig å handle matvarer som hjemme og ikke er det spesielt festlig å lage maten heller. Men jeg gjør det jo. Alle de andre damene jeg har blitt kjent med har enten vaskehjelp 3 ganger i uka eller maid som bor hos dem og gjør alt. Vi kan også ha vaskehjelp - det koster 20 kroner timen - men jeg har tenkt at jeg må ha noe å gjøre. Men du store min så kjedelig det er å vaske 5 bad hver uke! Tror det må bli vaskehjelp og noen flere bøker å lese for meg istedet. Leiligheten vår har et pikerom (eller bod som jeg kaller det) men det er helt uaktuelt å ha en maid boende her. Jeg ville sluppet å lage mat, sluppet å rydde, sluppet å vaske men følt meg veldig snobbete og følt det veldig rart å ha en fremmed innpå oss hele tiden. Nei, det er ikke noe for oss. Hva gjør de som har maids hele dagen lurer jeg på. Jeg klager ikke, jeg kjeder meg egentlig ikke, men jeg lurer forsatt på hva jeg skal fylle dagene mine med som føles meningsfullt. Mange av de andre damene har yngre barn som kommer mye tidligere hjem fra skolen enn det Åro gjør og de bruker selvsagt mye mer tid på leking og bading sammne med barna sine enn det jeg gjør. Åro vil helst bare gjøre ting sammen med vennene sine og ikke sammen med meg. Jeg har faste ting flere dager i uka, men det tar bare maks 3 timer av de 8 timene Åro er på skolen. Hver mandag morgen er det hill trekking i jungelen 3 timer, tirsdag er det craft meeting på skolen hvor vi lager ting å selge til inntekt for skolen, torsdag er det gåtur i 3 timer og så  trener jeg nesten hver dag i treningsommet i bygget her. I tillegg er jeg da med i skolens FAU, UPTA, som har et par møter i måneden og en del jobbing utenom i forbindelse med aktiviteter på skolen. Og jeg må være historiens eneste FAU-medlem som ønsker seg flere møter:-).
Forrige uke ble jeg også med i en litteraturklubb eller leseklubb - og det er jeg jeg kjempeglad for å blitt invitert med på! Vi er en del damer, de fleste engelske, amerikanske eller australske - og også en dansk - som møtes en kveld i måneden med mat og vin og diskuterer den boka som alle da skal ha lest. Forrige møte fikk jeg vite om så kort tid før at jeg måtte lese boka The constant princess av Philippa Gregory på 4 dager, men det gikk greit det. Noen syns en bok i måneden er helt nok, mens jeg godt kunne hatt en bokklubb i uka. Møtet var veldig hyggelig og det var mange der jeg ikke hadde møtt før og som jeg tror jeg har mye til felles med - håper jeg kan bli bedre kjent med dem etterhvert. De bestemmer bøker for et halvår av gangen og neste møte skal vi komme med ønsker for høstens leseliste. Jeg har ikke helt bestemt hva jeg skal komme med av ønske, men tror jeg vil foreslå en malaysisk forfatter, det har de ikke hatt på listen før. Det er en kvinnelig malaysisk inder som visstnok skal skrive veldig bra og den siste boka hennes The japanese lover ligger ihvertfall på bestselgerlisten lokalt her. Skal prøvelese litt så jeg ikke dummer meg ut med å foreslå en skikkelig søtsuppe-chic-lit-bok. Det går forøvrig veldig greit å lese engelske bøker nå. Har lest 12 stykker i løpet av de siste 8 ukene og det går bare fortere og fortere:-).
Bortsett fra å trene og lese har jeg kommet i gang med å sy igjen, det var deilig å få symaskinen i hus. Jeg har noen mønstre på bukse/shorts, skjorter og skjørt som jeg skal bruke bare jeg finner de riktige stoffene. Har ikke funnet lin ennå, men har fått noen tips om butikker som skal prøves ut. Foreløpig har jeg sydd om noen plagg og jeg har sydd en engel med stoff jeg hadde med hjemmefra.
Uken som Marte var her var veldig hyggelig, vi gjorde en god del ting sammen og Roar tok fri et par dager så har også fikk vært sammne med henne. Vi gik tur til Monkey beach, vi var i Little India og spiste kjempesterk fantastisk god indisk mat, vi var på Prangin mal, shoppet på Queens bay, vi var på Kek Lok Si, stort buddhistisk tempel, to ganger både på dagtid for å se alt og på kveldstid for å se det med alle de tusenvis av lyktene tent. Vi var på stranda en dag hvor vi ble så plaget av en lokal fyr som jobbet på stranda at vi måtte dra igjen. Han hang over skuldrene våre da vi satt i strandstolene, han sang sanger for oss, han pratet høl i hodet på oss, han prøvde å lese bøkene våre over skuldrene våre og fortalte oss livshistorien sin flere ganger. Hint ble ikke oppfattet og vi klarte ikke bli sint på han. Det var etter hans egen oppfatning synd på ham fordi han var halvt thailandsk og halvt malaysisk; I am nothing, just half half - they call me monkey. Synd på eller ikke synd på - plagsom var han og det var altfor få mennesker på stranda. Ingen andre han kunne plage.
Uken etter Marte var her dro Åro på klassetur til Perhentian - den ene uken var begge barna her og den neste var det ingen. Veldig stille og rart:-). Perhentian er en øy på østkysten av Malaysia, og den er kjent som et nydelig sted og som et snorklingparadis. Marte var faktisk der i fjor da hun var på sin backpackingtur.  Ikke noe dårlig sted å dra på klassetur:-).
Lørdag hadde vi besøk av Hans Olav, Roars fetter fra Folldal, og samboeren hans Trude som er på 3 måneders reise rundt i Asia. Det gjør de hvert år på denne tiden - de jobber 9 måneder i året for vikarbyråer og reiser i 3! Fantastisk ikke sant! Det er noe de fleste bare drømmer om men aldri realiserer. Trude skriver en reiseblogg som er verdt å lese dersom man planlegger en Asiareise: web.me.com/writeabout/writeabout  Masse gode tips om både hoteller, reisemåter og steder:-).

Marte på Monkey Beach





Kek Lok Si, sør-øst-asias største buddhistiske tempel - et helt fantastisk byggverk.









Kek Lok Si om kvelden - 27.000 lykter tennes om kvelden i måneden fra 3. februar - 3. mars.








På stranda


Middag på Viva - et Hawker center

Nudler til lunsj

Perhentian - litt av et sted for klassetur:-)

Engel - mitt siste syprosjekt.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar