torsdag 10. mars 2011

Tropisk regn

I morges regnet det, det regnet slik jeg aldri har sett før. Jeg regner med det kalles tropisk regn og det var så kraftig at jeg ikke så bakken ned fra ellevte etasje. Det blåste fryktelig, det ulte rundt hjørnene, og det regnet vannrett og loddrett om hverandre. Så koselig tenker vi nordmenn, nå er det uvær og det blir en koselig innedag i sofakroken. Så ikke her. En halvtime etter uværet startet var det vindstille, sol og 36 varmegrader. Vi har stadig noen regnskyll på kvelden i halv åtte-tiden, men det er første gangen jeg har opplevd det på morgenen og første gangen jeg har sett det så kraftig (men innrømmer at jeg ikke har vært i nord-Norge i storm). Ikke har jeg opplevd regntiden her heller, jeg tror den begynner i mai. Jeg skjønner forøvrig hvorfor det er så grømt og frodig her, med den konstante varmen og regnskyll stadig vekk så gror det meste. Bortsett fra det som ikke tåler så mye sol og varme.
Håper virkelig ikke det blir et slikt morgenregn på mandag - da skal vi gå topptur og blir ute på tur fra halv ni til to. Toppen er den høyeste på øya her, Pengang Hill og er litt over 800 meter.

Åro har mid term break, dvs skolefri, denne uken og vi har tid til å gjøre litt ting sammen. Hun var hos en venninne i går og forrige dagen, men i dag var det bare oss to. Jeg foreslo en tur til Batu Ferringhi og lunsj på Hard Rock Café men vi endte opp med frisørbesøk og iskaffe på Starbucks istedet. Frisørbesøk her er ikke en rask affære. Åro trengte hårklipp og ønsket seg lyse striper etter inspirasjon fra hva storesøster gjorde da hun var her. Det er bare å troppe opp, det alltid ledige timer selv om man skal stripe. Vi var heldige og fikk samme flinke frisør som vi husket hadde klippet Marte, og dermed var 3 timer og 45 minutter av dagen brukt opp! Ja, så lang tid tar det. De vasker håret to ganger, de masserer lenge og vel, striper ved hjelp av folie - 3 frisører hjelper til - klipper nøye nøye, føner, glatter og pusler rundt. De er finke frisører, er lært opp til å klippe glatt stritt asiatisk hår hvor enhver ujevnhet eller unøyaktighet vil synes. Og det koster mye mindre enn hjemme. Jeg fikk navnet på frisører, sa at vi var veldig fornøy med henne og at jeg kommer en annen dag for å klippe meg. "You need cut, out of shape" fikk jeg høre, gode selgere som de er - tror nok jeg må ned dit i  morgen igjen:-).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar