fredag 25. mars 2011

Insekter i risen og myk kjeks.

Det er ikke så morsomt å koke ris når det er noe som kravler oppi posen. Jeg kastet selvsagt hele posen, men jeg har hørt at noen bare plukker ut dyrene og bruker risen likevel. Det er stadig dyr i pakkene med Weeta-Bix også - dersom man handler i butikker med for lav omløpshastighet. Problemet med risen er at ris kun selges i kjempestore pakninger - 5 kg er det minste vi har funnet og det er rimelig mange middager for oss 3 - og at den da ikke blir brukt opp raskt nok. Jeg har hørt at både ris, brød, frokostblandinger, mel osv bør oppbevares i kjøleskapet for å holde seg, men det er jo helt umulig å få plass til alt det i et vanlig kjøleskap. Det er rett og slett for varmt i et vanlig kjøkken her til at mat kan oppbevares spesielt lenge. Jeg lærer stadig vekk - man må kjøpe inn små kvanta ofte. Og det er ikke lett dersom man handler på Tesco - der er alt i kjempepakninger. I begynnelsen lurte jeg å hvorfor mange kjeks som f.eks. cream cracker, havrekjeks eller salte kjeks var pakket inn i små 3-pakninger inni esken - for meg så det bare ut som unødvendig bruk av emballasje. Men nå etter å kastet flere esker med myke kjeks som bare var oppbevart i pappesken sin skjønner jeg poenget. Fuktigheten ødelegger hard mat og varmen ødelegger myk mat. Så storhandel en gang i uken som virket som en strålende god idé er ikke like attraktivt lenger. Jeg skjønner nå alle de som går på markedet hver morgen - det er slik det må gjøres her.
I dag var Kristin og jeg på et wet marked litt lenger unna enn det vi pleier å hadle på her i området. Vi tok bussen innder for vi visst ikke hvor enkelt det er med parkering der, men vi må nok ta bilen neste gang. Litt begrenset med hvor mye man kan handle når man skal hjem med buss. Dette markedet var mye større enn vårt lokale og de hadde også mye mer enn bare mat - klær, smykker og kjøkkenutstyr. Jeg kjøpte litt av en frukt jeg aldri har sett eller hørt om før, fikk ikke helt med meg navnet på den heller - men den var enormt stor i hel utgave. Innmaten var gul og oppstykket og smakte litt av banan og litt av melon.


De store grønne er slik frukten ser ut hel


Og dette er slik innmaten ser ut.
 I kyllingavdelingen stod det bur med levende kyllinger som de slang rett på bordet, ribbet og solgte - noen med hode inntakt. Snakker om fersk mat! Noen av fiskene var levende der lå og sprellet på bord med 1 cm vann på. Jeg skal kjøpe både kylling og fisk kun hvis jeg kjører bil og kommer meg raskt hjem til kjøleskapet.

Ved siden av markedet fant vi også stoffbutikken jeg hadde fått tegnet kart til, men de hadde ikke stoff til å sy klær av. De hadde kun masse kjempefine stoff til bruk til quilting og andre mindre syprosjekter. Jeg kjøpte uansett en del fint der som jeg skal bruke til småting jeg skal lage. Da må det letes videre etter en vanlig stoffbutikk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar