lørdag 9. april 2011

Så mange bra bøker!

Sitter på terrassen og skriver - med utsikt over strand og hav, solen har såvidt forsvunnet bak huset og det er blitt levelig å sitte her ute. Omtrent 35 grader fortsatt:-). Snart en liten ettermiddagstreningsøkt, så et glass hvitvin på terrassen før vi går ut og spiser. Livet er bra hva?
Det er så mye der ute, så mye jeg vil lese, så mange bra bøker. Og nå som jeg leser engelske  bøker helt greit er det jo også så mye mer å velge mellom enn det var på norsk. Klassikere, krim, nye romaner, bøker jeg har lest før i oversatt versjon og non fiction. Det fine er at jeg bedre tid til å lese nå enn jeg hadde hjemme og at det er relativt greit å få tak i engelske bøker her. Det er egentlig bare det å velge som er vanskelig. Jeg har alltid en liten notatbok med meg i veska som jeg ofte bruker til å skrive ned navn på butikker eller andre steder jeg må besøke som jeg får tips om fra andre, og der har jeg også en liste over bøker jeg ønsker å kjøpe. Jeg har fått en god del lesetips fra mange hjemme, på Facebook, men alle bøkene er ikke tilgjengelig her. Nå har jeg blitt med i tre forskjellig bokklubber som de kaller det her, leseklubber er et annet ord man kan bruke. Vi har møter en gang i måneden i hver klubb hvor vi prater om og diskuterer den boken vi alle har lest. Selvsagt er mat og vin også. Jeg syns jo ikke det er veldig mye med en bok i måneden så jeg har da blitt med i alle de tre klubbene jeg har hørt om. To av dem har møter om kvelden og en om formiddagen - og den sistnevnte har jeg blitt administrator for.
Aprilboken var The glass castle av Jeanette Walls, og den ser jeg er oversatt til norsk nå med tittel Krystallslottet. Da sier jeg bare: løp og kjøp - og les! Den var utrolig bra.
Maiboken i den ene klubben heter A gate at the stairs av Lorrie Moore, som jeg ikke har hørt om før og i den andre The great Gatsby, som jeg har lest på norsk for mange mange år siden. Jeg har klart å få inn Nesbø på leselisten for høsten - The Leopard (Panserhjerte) skal alle damene, som er både engelske, tyske og amerikanske, ha lest til september-møtet. Blir spennende å høre hva de syns om vår norske helt.
De bøkene jeg ikke finner i de to, tre lokale bokhandlene har jeg begynt å bestille fra Kinokuniya i Kuala Lumpur, eller KL som man sier her. Kinokuniya er egentlig en stor japansk bokhandelkjede som har vokst utover i Asia. Jeg bestiller online på nettbutikken deres og to - 2 - dager etterpå har jeg bøkene levert på døra! Veldig bra - bare jeg passer på å være hjemme. Hvis ikke man er hjemme ringer de og spør om det passer om de kommer tilbake dagen etter.
Jeg legger ut i høyre spalte på bloggen her de bøkene jeg leser etterhvert, og det er bare å spørre hvis det er noen titler dere blir nysjerrige på og vil vite mer om.

Så, da er dagens utendørs trening unnagjort, hvitvinen er i glasset og den indiske restauranten er i sikte:-).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar