tirsdag 12. april 2011

Gjæret Kinakål til middag?

Ikke så veldig fristende kanskje? På matlagingskurset jeg var med på i dag lærte jeg å lage nettopp det - men også heldigvis en del andre retter som var mye bedre. Retten Fermented spicy & sour cabbage - Korean Kimchi kan med all verdens godvilje i beste fall kalles interessant, eller kanskje tilogmed spennende så lenge man ikke vet at kålen har ligget og gjæret. Det smakte sterkt krydret eddik rett og slett - ikke vondt, men heller ikke godt. Men uansett ikke noe jeg kommer til å lage selv.

Matlagingskurset arrangeres av G Hotell, men det er en av expat-damene her som står for markedsføring, påmelding og organisering. Hvert kurs varer fra 9.00 - 14.00 en dag, og da lager man tre - fire retter fra et utvalgt land i Asia. Forskjellige land og menyer alle månedene gjennom året. mange har meldt seg på alle kursene, og siden det bare er 7 plasser hver gang sier det seg selv at det vanskelig å få innpass. Jeg står på venteliste, og blir ringt opp dersom de får noen avbestillinger. Da er det bare å stille opp på kort varsel.

Morgenen begynte med kaffe og litt prat som det ofte blir når 7 damer møtes. Jeg kjente 2 av de som var med i dag fra før - og det betyr at jeg ble kjent med 4 nye i dag også:-). Vi var en tysk, en indisk, en canadisk, to amerikanske, en engelsk og meg. Deretter ble vi presentert for den dyktige kinesiske chefen, Vincent, og hans ansatte, kjøkkenet, utstyret og menyen. Heike og jeg som var med for første gang fikk litt ekstra forklaringer. Og da var det bare å sette i gang - vi fikk hver vår arbeidsplass rundt et bord og ble satt til å utføre alle de forskjellige hakke-, skjære-, dele-, mose- og mikse-oppgavene som må utføres til hver rett. Og etter at alt var kuttet og blandet og marinert stekte vi etter tur. Ovnene på et hotell er rimelig kraftige saker - wokene står over digre hull med gassbluss nedi som gir fra seg et kraftig drønn når man setter opp varmen. Broooaamm kan kanskje være et passende onomatopoetikon. Det er bare å passe luggen.

Vi lagde først den tidlgere nevnte gjærede kinakålen som bare kalles Kimchi og det er noe av den rareste maten jeg har vært borte i. Du tar en hel stor Kinakål, deler den i to på langs, salter den godt mellom hvert lag, pakker den inn i plast og legger den i kjøleskapet natten over. Dagen etter skylles saltet av og marinaden som består av most hvitløk, chilli, ingefær, østers og div grønnsaker stappes rundt og mellom kålbladene. Så skal dette puttes i en boks med lokk og stå i romtemperatur i 3 dager - da bobler det og den er gjæret. Etter det kan den oppbevares i kjøleskapet til evig tid! Dette er ikke en rett i seg selv, men brukes som tilbehør eller som ingrediens i andre retter siden den setter en sterk smak.

Vi lagde også Hae-Mul Pajeon, eller Korean seafood and scallion pancake, som var en mellomting mellom pannekake og omelett med masse deilig saker oppi, og vi lagde Kimchi Jjigae - en suppe med bla. skiver av andebryst og Tofu - hvor vi brukte Kimchien som en av ingediensene. Den var både sterk og god.
Som hovedrett lagde vi Stir-fried Beef eller Beef Bulgogi - det var skikkelig godt og helt mulig å få til på eget kjøkken. Desserten var også noe jeg kan og kommer til å lage; Su Jung Gwa eller Chilled cinnamon and ginger tea with dried Persimmon servert ved siden av frisk frukt. Kjempegodt! Teen lages ved å koke vann med kanelstenger, oppdelt ingefær og sukker. Serveres kald i glass med isbiter og en halv tørket og vasket Persimmon oppi. Vi lærte å kutte opp frukt i fine mønstre, og det var noe jeg likte:-). Laget jordbær og Kiwi med fint taggemønster, og ble også vist hvordan tomatskall blir flotte roser. Moro.

Etter at all mat var laget, og vi hadde freshet oss opp på hotellrommet som stod til vår disposisjon, spiste vi lunsj i restauranten sammen med Vincent, the Chef, og fikk selvsagt servert maten vi hadde laget. Kjøkkenet hadde dandert det flott og komponert måltidet slik det skal gjøres - men maten var vår. Drikke til maten var varm kinesisk te servert i små kopper uten hank. En herlig lunsj og en fantastisk opplevelse:-). Håper virkelig jeg får plass i mai også.



Mango, Papaya, Jordbær, gul Vannmelon og Kiwi - den kalde teen i glasset bak.


En egen fotograf fra hotellet tok bilder av oss og maten gjennom hele dagen, og når jeg får dem tilsendt skal jeg legge dem ut her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar