torsdag 21. februar 2013

Teriyaki kylling er laget og spist!

Skrev i forrige blogpost at Teriyaki kylling var det første jeg skulle lage av det jeg har lært - og nå er det gjort! Like godt å kaste seg ut i det. Jeg brukte veldig lang tid, men det ble veldig godt. Stolt som en hane måtte jeg også i dag spørre Åro og Roar om det var godt. Når skal jeg få høre det fra dem uoppfordret??

Grunnen til at det tok så lang tid var at jeg lagde kraft og grunnlaget for Teriyakimarinaden og -sausen helt fra bunnen av. Jeg kokte først kraft på grønnsaker, kyllingbein, vann, Soyasaus og Sake som så ble brukt som marinade. Noe av kraften kokte jeg videre og spedde med maizenna for å få den tykke gode Teriyakisaus-konsistensen. De marinerte kyllingstykkene ble først stekt i ovnen i 20 minutter før jeg penslet dem med sausen og grillet dem i noen minutter for å få sprø overflate. Kokken på G Hotel bruker brenner, men det har ikke jeg her.
Ved siden av serverte jeg grønnsaker stekt kjapt i woken sammen med med litt soyasaus og kokt ris. Og selvsagt kald japansk grønn te som drikke. Veldig bra:-)

Her koker kraften

Dette er slik kokken lager sprø overflate, jeg brukte grillen i stekeovnen.
Resultatet på kurset, min hjemmelagde ble minst like bra.


Kald japansk grønn te er ypperlig drikke til middag.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar