lørdag 12. januar 2013

Når man har god tid... When you have plenty of time...

og ikke får lov til å gjøre noe særlig - da kan man tillate seg å se alle 10 sesongene av Friends, se alle sesongene av Sex og singelliv, se Mad Men, se alle yndlingsfilmene på nytt, lese bøker, høre seg gjennom 70- og 80-tallets plater og strikke på lappeteppet jeg aldri trodde skulle blir ferdig. Slik går mine dager for tiden. De første dagene jeg var syk klarte jeg ikke noe av dette, hodepinen var for kraftig og feberen for høy men nå går det helt fint å høre musikk eller se film og strikke samtidig! To ting på en gang. LP-platene våre er til stor glede og gir mange minner samtidig som jeg nyter å høre musikken. 80-tallets musikk fra studentlivet i Bø - platene jeg kjøpte i den lille platesjappa i en kjeller i Bøgata, musikken jeg hørte da jeg ble kjent med Roar i Oslo på midten av 80-tallet, hadde skulderputer og såtehår og festet på Barock - og musikken fra diskotekenes tid i Tønsberg, eller fra Saturday Night Fever-dansekurs på Guffen. Mye minner rett og slett. Bøker er annerledes, jeg har alltid lest mye og gjør fortsatt det - men bøkene leses ikke om igjen. Jeg leser ikke bøkene jeg kjøpte på 80-tallet på nytt igjen og de gir meg ikke minner som musikk. Men det er stadig nye leseopplevelser, det vil det alltid være der ute. Akkurat nå leser jeg er en veldig bra bok som heter "The novel in the viola" som kommer på norsk om ikke lenge tror jeg. For en tid siden leste jeg også en annen veldig fin bok som også kommer på norsk snart: "The art of hearing heartbeats" - en fantastisk kjærlighetshistorie fra Myanmar.

Jeg føler meg bedre og bedre for hver dag, men jeg får perioder hvor jeg er bare trøtt og uten energi. Og da er det best å ikke være altfor langt unna sofaen. Matlysten har kommet mer eller mindre tilbake og man orker litt mer med mat i magen. Ikke alt smaker godt så foreløpig det går mye i water biscuits eller kaptein-kjeks med ost på og solbærsaft. Akkurat nå har Roar laget deilig Wok med masse grønnsaker til middag og det er jeg sikker på skal smake veldig godt.

Jeg spiller meg gjennom 70- og 80-tallet. I am listening my way through the 70s and 80s. 

Platespilleren lever fortsatt etter mange flyttinger innen- og utenlands. Our old record player is still alive. 

Jeg har fortsatt litt å ta av. A few records to play through.

Lappeteppe i alpaca-ull. Knitting a blanket in soft alpaca wool. 

10 sesonger - mange timer TV. 10 seasons of Friends.

Noen filmer kan man se utallige ganger. Some movies I can watch over and over again.


When you are not allowed to do anything in particular - I have all the time I want to watch all the 10 seasons of Friends, watch all the seasons of Sex and the City, watch Mad Men, watch all my favorite movies again, reading books, listening through the records from the 70s - and 80s and do a lot of knitting. The first week I was sick, I could not do anything, the headache was too strong and the fever too high but now it's just fine to listen to music or watch movies and knit at the same time. Two things at once. LP records is a great joy and brings many memories while I enjoy to hear the music. 80th century music from student time - LPs I bought in the little record shop in a basement in Bogata, the music I heard when I was familiar with the Roar in Oslo in the mid 80's, when I had big shoulder pads and big hair and partied at Barock - and music from the disco time in Tønsberg, or from Saturday Night Fever dance classes. Great memories. Books are different, I always read a lot and still do that - but the books will not be read again. I do not read the books I bought in the 80s all over again and they don`t give me memories like music. There are and will always be new reading experiences.. Right now I am reading a book called "The Novel in the Viola which will be translated to Norwegian quite soon I think. Some time ago I read another very good book: "The art of hearing heartbeats" - a wonderful and sad love story from Myanmar.

I feel better and better every day, but I have periods where I am just so tired and have no energy. Then it's best not to be too far away from the couch. My appetite is been more or less back. Not everything tastes good and so far I eating mostly water biscuits with cheese and drinking blackcurrant juice. Right now Roar is in the kitchen making a delicious Wok with lots of vegetables for dinner and I'm sure that will taste good.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar