torsdag 10. januar 2013

Kort vei fra paradis til helvete. From paradise to hell.

Hilde og Nina på stranda i Batu Ferringhi.
Paradis kan være så mye, helt ut fra egne preferanser og livssituasjon - men følelsen av paradis var for meg f.eks en uke i begynnelsen av desember med søster og 2 venninner på besøk hvor solen skinte hele uka og mange gode opplevelser fikk plass. Eller 4 dager på Koh Samui i romjulen med familie og gode venner, Thai-mat og sol og hav. Og så kom helvete natt til nyttårsaften i form av en liten mygg som bar med seg og ga meg Dengue-feber. Fallhøyden blir høy når man har alle de gode opplevelsene i nært minne og at det fantastiske med å være i tropene samtidig er det som gjør en syk. Altså, Dengue-feber er helt grusomt - det er ingen grunn til å legge skjul på det. Kort oppsummert er symptomene feber, hinsides sterk hodepine, kvalme, muskelsmerter man blir gal av, diare, søvnproblemer, utslett, tap av matlyst og en metallisk smak som gjør tilogmed vann vondt. En eller to av disse plagene er som regel ille nok men når alt kommer samtidig  blir man så satt ut at noen dager bare blir borte i en slags rus. Det finnes ingen medisin mot Dengue, det må bare gå over av seg selv - og det er det i ferd med å gjøre for meg nå. Kroppen min har jobbet hardt for å kvitte seg med det den lille myggj..... ga meg og jeg får bare være glad jeg er såpass sterk helsemessig som jeg er. Legen fortalte meg at mange blir lagt inn på sykehus av mindre plager enn deg jeg har hatt. Men jeg har også fått beskjed om at det kan ta lang tid før alt er tilbake til normalen, noen ganger så lenge som 6 uker. Jeg må ta det med ro, veldig med ro så jeg ikke blir syk igjen og det vil si null hiking og null trening på en god stund. Bra jeg har strikketøy og bøker.


Noen av remediene som har holdt meg gående de siste 10 dagene. 

Paradise can be many different things, depends on your own preferences and circumstances - but the feeling of paradise was for me a week in early December with a sister and two girlfriends visiting, the sun shone all week and we shared a lot of lovely experiences. Or it could be 4 days on Koh Samui during Christmas with family and friends, Thai food, sun and sea. And then came hell the night before New Year's Eve in the form of a tiny mosquito that was carrying and gave me Dengue fever. Dengue fever is terrible - there is no reason to hide it. In summary, the symptoms are fever, beyond severe headache, nausea, muscle pain that make you mad, diarrhea, trouble sleeping, rash, loss of appetite and a metallic taste that makes even water taste bad. One or two of these problems are usually bad enough but at the same time you feel the days just pass away without noticing. There is no medicine against Dengue, it must just go away by itself. My body has worked hard to get rid of what the little mosquito gave me and I am just be happy I have such a strong healthy as I have. The doctor told me that many people are hospitalized for minor ailments than I had. But I've also been told that it may take some time before everything is back to normal, sometimes as long as 6 weeks or more. I have to take it easy, very easy so I don t get sick again and that meens no hiking and no gym for a while. Good thing I can do my knitting and read books.

1 kommentar:

  1. Det der høres helt forferdelig ut, Anette! Håper virkelig du kommer deg reskt på beina og at du kan ta del i de gode opplevelsene igjen veldig, veldig snart:) Vi har hatt noen mygg svirrende inne i leiligheta og etter at jeg hørte om hvordan du har det, må jeg innrømme at jeg fant fram "Mygga". Satser på at vi alle bare møter på snille mygger i tida i som kommer:) Ønsker deg veldig, veldig god og rask bedring, Anette! Hilsen Marielle.
    PS: Om du skulle kjede deg kan du ta en titt på bloggen min som er i sin spede begynnelse; www.livethelifeyoulovelove.blogspot.com

    SvarSlett