torsdag 9. desember 2010

Pakker vi ting eller minner?


Jeg har flyttet før - ganske mange ganger og senest for 3 år siden - men aldri til den andre siden av verden og aldri med 4 ulike pakkedestinasjoner. Ved en vanlig flytting pakkes alt ned og flyttes til ett og samme sted, nå skal vi pakke og sortere slik at noe blir igjen i huset, noe skal lagres i en leid lagerbod, noe skal sendes til Malaysia med et flyttebyrå og noe skal bli med oss i koffertene. Det blir mer til lagerboden enn jeg hadde renget med, etter å ha gitt bort 10 esker med bøker er det fortsatt 20 igjen, etter å ha gitt bort sekkevis med vinterklær er det fortsatt mye igjen, for ikke å snakke om støvler. Jeg elsker støvler og nå kommer jeg ikke til å kunne bruke dem, har tilgode å finne støvler som kan brukes i 30 varmegrader. Ok, så kjøper man støvlehengere, skobokser, klesstativ, plastbager og klesposer på Ikea - men får klærne det bra i lagerboden i Sabas gamle lokaler i Tønsberg? Kommer jeg hjem til kåper med mugglukt og støvler med dyr oppi? Blir bøkene bølgete av fukt? Er all jobben forgjeves - kanskje jeg skulle ha kastet eller gitt bort alt med en gang?

Det er livet vårt vi pakker ned - ja både klær og støvler er forgjengelige, men like fullt en del av livet og identiteten. Album med bilder fra Marte ble født for 20 år siden, fra vi giftet oss for 21 år siden, fra jeg med svært 80-tallshår, dobbelt sett med skulderputer og Liebfraumilch i glasset i 1985 traff Roar med lang lys lugg, skinnslips og italienske skinnsko og fra jeg vokste opp på Teie og i Vestskogen. Det pakker vi ned. Mange permer pakker vi ned - med tegninger barna har tegnet hjemme og i barnehagen, til og med tegninger jeg tegnet da jeg var barn og ungdom, akttegningene jeg laget da jeg prøvde å bli kunstner. Bøkene er viktige, de sier mye om hvem vi er og hvem er vi da i et fremmed land uten en eneste bok? Hvilke signaler gir vi til nye bekjentskaper som kommer på besøk? Roar insisterer på å ta med de 1500 vinylplatene han har - de er viktige for hans identitet. Og det skal sies - de blir spilt her i huset. Jeg skal kose meg med å kjøpe bøker underveis i oppholdet - bokhandlene skal utforskes. Plater spiller vi flere ganger, det er sjelden bøker blir repetert.

Men  fint og ryddig blir det i denne boden - bokesker fra SD i fine stabler, klær i hvite poser og støvler hengende på rad og rekke og store klesposer i andre stabler. Litt estetikk må man tillate seg.

I dag er det 12 dager til flyttebyrået kommer og pakker og henter det som skal med på reisen, og før det må egentlig alt annet også pakkes ferdig. Vi må vite at vi har plass til det vi vil ha med i koffertene - små julegaver i år takk:-) - og derfor må koffertene også pakkes før byrået kommer. Alt som skal være i lagerboden må være pakket og kjørt dit - og etter at byrået har vært her skal det i teorien bare stå igjen møbler. Blir spennende å se om mine logistikkevner holder mål.

Det vi sender med flyttebyrå blir fraktet med skip og det tar sin tid - dvs at vi de første 6 ukene der nede må klare oss med de vi fikk med i 3 kofferter. Da skal det tas nøye vurderinger på hva koffertene skal inneholde - eller kanskje ikke?. Brukbar unskyldning for å ta en seriøs shoppingrunde når vi kommer fram: - nei klærne mine, de kommer om 6 uker de.

Selamat petang:-)

geniale store klesbager

fulle bokesker

Tomme bokskap
kjoler og kåper pakkes inn


skoesker



2 kommentarer:

  1. Finnes slike skoesker og digre klesbager på IKEA ???

    SvarSlett
  2. Ja - alt det jeg har brukt her bortsett fra pappeskene er fra Ikea. Funnet i avdelingen for oppbevaring.

    SvarSlett