En ting som slår meg når jeg går i butikkene på senteret er hvor god service det er. Det virker som alle har vært på salgskurs og lært både mersalgsteknikker, hvordan man avslutter et salg og hvordan man skal få kundene til å komme tilbake. Det er interessant og observere dette siden vi har jobbet så mye med salg på jobben det siste året - og kjenne etter hva det gjør med meg som kunde. For det første hilser de og holder seg diskret på avstand. Med en gang jeg begynner å ta på noen plagg og ser på størrelsen eller prisen er de der med en gang. Og da spør de ikke om jeg vil ha hjelp - nei de spør om hvilken størrelse jeg vil ha eller om de skal finne riktig størrelse til meg, som om det er helt avklart at jeg skal kjøpe noe. I tillegg bærer de klærne bort til prøverommet for meg. Og jeg kjøper. Og så får jeg kundekort - fått 3 stykker allerede som gir 10 % rabatt i forskjellige butikker. Ikke mye rabatt, og jeg jo vet de har kundekort for å få min e-post-adresse og sende meg tilbud, men jeg tar i mot. Og på vei ut da jeg så vidt stopper ved et solbrillestativ er en selger der med en gang - vil du prøve? Og jeg prøver og kjøper. Men det var morsomt å se - hun viste meg bare solbriller som var til full pris mens jeg hadde sett at det var mange som var satt ned med 40 %. Dette var noe hun hadde lært - man viser fram fullprisvarer såsant man ikke krever noe annet. Jeg ba imidlertid om å få prøve de nedsatte og kjøpte et par av dem. Men servicen var like god uansett den - god men ikke påtrengende.
Nye solbriller |
Fine solbriller, grabba :))Se og lær når det gjelder salg og service, det må være smart å ta med seg hjem? Det funker jo! Hvis det er omtrent som i Spore, skjønner jeg hva du mener. De jobber ikke i butikk (som vi sier i Norge), de er selgere. Men; jeg er spent på hvordan dette går mht til kontant husholdningsbidrag fra Roar...
SvarSlett